Markkinoijan työn tehostaminen tekoälyllä – digimarkkinointisuunnitelma & kampanja
Kemppainen, Jarkko (2023)
Kemppainen, Jarkko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133364
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin selvittämään, miten tekoälyä voidaan hyödyntää digimarkkinoinnissa pienyrityksessä, joka tarjoaa sovelluskehityspalveluita B2B-sektorilla. Toimeksiantajana oli low-code teknologiaa käyttävä yritys, jonka tavoitteena oli laajentaa asiakaskuntaansa ja vahvistaa asemaansa sovelluskehitysmarkkinalla. Työn keskeisenä tavoitteena oli tutkia, miten tekoäly voi tehostaa markkinointiprosesseja ja millainen merkitys markkinoijan ammattitaidolla on tekoälyn kasvavassa käytössä, erityisesti työpaikkojen säilymisen kannalta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkittiin digimarkkinoinnin ja tekoälyn perusteita, sisältäen haastattelun, joka antoi syvällistä tietoa tekoälyn käytöstä markkinoinnissa. Tämän pohjalta kehitettiin digimarkkinointisuunnitelma ja toteutettiin kattava digimarkkinointikampanja hyödyntäen mahdollisimman paljon tekoälyä. Työssä todettiin, että tekoälyn integroiminen markkinointiin tarjoaa uusia mahdollisuuksia markkinointistrategioiden kehittämiseen, mutta myös haasteita, kuten tarpeen ymmärtää tekoälyn käyttöä ja sen vaikutusta markkinoinnin dynamiikkaan.
Tutkimuksen merkittävin käytännön saavutus oli tekoälyä hyödyntävä digimarkkinointikampanja, joka osoitti tekoälyn potentiaalia markkinoinnin alueella. Kampanjan toteutus perustui kerättyyn tietoon ja osoitti, miten tekoäly voi muuttaa tapaa, jolla yritykset lähestyvät markkinointia. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tekoälyn soveltaminen digimarkkinoinnissa edellyttää jatkuvaa kehittämistä ja uusien lähestymistapojen tutkimista. Työn perusteella suosittelisin myös jatkuvaa itsensä kehittämistä ja tietoisuuden ylläpitämistä tekoälyn vaikutuksesta markkinoinnin eri osa-alueisiin. On tärkeää osata tunnistaa ne prosessit missä tekoälyä voidaan parhaiten hyödyntää.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkittiin digimarkkinoinnin ja tekoälyn perusteita, sisältäen haastattelun, joka antoi syvällistä tietoa tekoälyn käytöstä markkinoinnissa. Tämän pohjalta kehitettiin digimarkkinointisuunnitelma ja toteutettiin kattava digimarkkinointikampanja hyödyntäen mahdollisimman paljon tekoälyä. Työssä todettiin, että tekoälyn integroiminen markkinointiin tarjoaa uusia mahdollisuuksia markkinointistrategioiden kehittämiseen, mutta myös haasteita, kuten tarpeen ymmärtää tekoälyn käyttöä ja sen vaikutusta markkinoinnin dynamiikkaan.
Tutkimuksen merkittävin käytännön saavutus oli tekoälyä hyödyntävä digimarkkinointikampanja, joka osoitti tekoälyn potentiaalia markkinoinnin alueella. Kampanjan toteutus perustui kerättyyn tietoon ja osoitti, miten tekoäly voi muuttaa tapaa, jolla yritykset lähestyvät markkinointia. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tekoälyn soveltaminen digimarkkinoinnissa edellyttää jatkuvaa kehittämistä ja uusien lähestymistapojen tutkimista. Työn perusteella suosittelisin myös jatkuvaa itsensä kehittämistä ja tietoisuuden ylläpitämistä tekoälyn vaikutuksesta markkinoinnin eri osa-alueisiin. On tärkeää osata tunnistaa ne prosessit missä tekoälyä voidaan parhaiten hyödyntää.