Opinnäytetyöohjauksen kehittäminen – KAMK Master School liiketalouden koulutuksessa
Hirsivaara, Anniina (2023)
Hirsivaara, Anniina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133514
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulun tehtävänä on antaa työelämän ja sen kehittämisen vaatimuksiin perustuvaa korkeakouluopetusta ammatillisiin asiantuntijatehtäviin ja tukea opiskelijan ammatillista kasvua. Opinnäytetyön tekemisen tavoitteena on kehittää yhteistyötä ammattikorkeakoulun, opiskelijoiden ja työelämän välillä.
Tämän opinnäytetyön aiheena on tarkastella Kajaanin ammattikorkeakoulun Master Schoolin liiketalouden koulutuksessa vuosina 2012–2020 valmistuneita opinnäytetöitä ja niiden aiheita opinnäyte-työn tekijän ja kohdeorganisaation osaamisen kehittämisen näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetöiden merkitystä työelämän osaamisen kehittämisessä.
Tämä opinnäytetyö on konstruktiivinen tutkimus ja sen teoreettinen viitekehys koostuu osaamisen johtamisen ja kehittämisen teoriasta. Opinnäytetyössä hyödynnetään myös yhteiskehittämisen teoriaa. Kehittämistehtävän aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastatteluja sekä työpajaa. Teemahaastatteluissa haastateltiin opinnäytetöiden tekijöitä sekä toimeksiantajaa. Näiden haastattelujen tuloksia hyödynnettiin työpajassa opinnäytetöitä ohjaavien opettajien kanssa. Tutkimusotteena tässä opinnäytetyössä on konstruktiivinen tutkimus, koska tavoitteena on käytännönläheinen ongelmanratkaisu. Konstruktiivisessa tutkimuksessa toimeksiantajalle tuotetaan puolueeton ja teoreettiseen tietämykseen perustuva ratkaisu ongelmaan.
Teemahaastattelut ja pidetty työpaja antoivat arvokasta tietoa opinnäytetyöprosessin kehittämistä varten. Haastatteluista kävi ilmi, että tehty opinnäytetyö kehitti tekijän sekä kohdeorganisaation työ-yhteisön työelämän osaamista. Opinnäytetöiden tekijät kuvasivat työyhteisön positiivista suhtautumista opinnäytetyön tekemiseen sekä sen sisältävään kehittämistehtävään. Valtaosa opinnäytetöistä sisälsi konstruktion käyttöönoton, vaikka tekijät kokivatkin, että opinnäytetyön täysi potentiaali jäi osin hyödyntämättä. Aineiston perusteella tuli myös selväksi, että potentiaaliset toimeksiantajat eivät aina ole tietoisia opinnäytetyömahdollisuuksista. Toimeksiantajayrityksissä ei aina tunnisteta minkälaisia opinnäytetyöt ovat ja minkälaisia kokonaisuuksia niihin voi tarjota.
Lopputuotoksena innovoitiin service blueprint Kajaanin ammattikorkeakoulun Master Schoolin liiketalouden koulutuksen opinnäytetyöprosessista opinnäytetyön ohjaamisen tueksi.
Tämän opinnäytetyön aiheena on tarkastella Kajaanin ammattikorkeakoulun Master Schoolin liiketalouden koulutuksessa vuosina 2012–2020 valmistuneita opinnäytetöitä ja niiden aiheita opinnäyte-työn tekijän ja kohdeorganisaation osaamisen kehittämisen näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetöiden merkitystä työelämän osaamisen kehittämisessä.
Tämä opinnäytetyö on konstruktiivinen tutkimus ja sen teoreettinen viitekehys koostuu osaamisen johtamisen ja kehittämisen teoriasta. Opinnäytetyössä hyödynnetään myös yhteiskehittämisen teoriaa. Kehittämistehtävän aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastatteluja sekä työpajaa. Teemahaastatteluissa haastateltiin opinnäytetöiden tekijöitä sekä toimeksiantajaa. Näiden haastattelujen tuloksia hyödynnettiin työpajassa opinnäytetöitä ohjaavien opettajien kanssa. Tutkimusotteena tässä opinnäytetyössä on konstruktiivinen tutkimus, koska tavoitteena on käytännönläheinen ongelmanratkaisu. Konstruktiivisessa tutkimuksessa toimeksiantajalle tuotetaan puolueeton ja teoreettiseen tietämykseen perustuva ratkaisu ongelmaan.
Teemahaastattelut ja pidetty työpaja antoivat arvokasta tietoa opinnäytetyöprosessin kehittämistä varten. Haastatteluista kävi ilmi, että tehty opinnäytetyö kehitti tekijän sekä kohdeorganisaation työ-yhteisön työelämän osaamista. Opinnäytetöiden tekijät kuvasivat työyhteisön positiivista suhtautumista opinnäytetyön tekemiseen sekä sen sisältävään kehittämistehtävään. Valtaosa opinnäytetöistä sisälsi konstruktion käyttöönoton, vaikka tekijät kokivatkin, että opinnäytetyön täysi potentiaali jäi osin hyödyntämättä. Aineiston perusteella tuli myös selväksi, että potentiaaliset toimeksiantajat eivät aina ole tietoisia opinnäytetyömahdollisuuksista. Toimeksiantajayrityksissä ei aina tunnisteta minkälaisia opinnäytetyöt ovat ja minkälaisia kokonaisuuksia niihin voi tarjota.
Lopputuotoksena innovoitiin service blueprint Kajaanin ammattikorkeakoulun Master Schoolin liiketalouden koulutuksen opinnäytetyöprosessista opinnäytetyön ohjaamisen tueksi.