Pediatrisen potilaan kuumeen hoitotyö - kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Anttila, Elli (2023)
Anttila, Elli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133549
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla pediatrisen potilaan kuumeen hoitotyötä. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää hoitotyön opiskelijoiden osaamista lapsipotilaan kuumeen hoitotyössä. Opinnäytetyötä ohjasi tutkimuskysymys: Millaista on pediatrisen potilaan kuumeen hoitotyö? Opinnäytetyön työelämänkumppani, Laurea-ammattikorkeakoulu, voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia opetusmateriaalissaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin pediatrisen potilaan kuumeeseen, kuumeisen lapsipotilaan yleisvoinnin arvioimiseen ja kuumeen hoitamiseen lääkkeellisin ja ei-lääkkeellisin keinoin. Käsitteiden määrittelyä seurasi aineiston keruu. Tutkimuskysymykseen vastaavaa aineistoa etsittiin EBSCOhost, Ovid, Sage Research Methods ja Pubmed -tietokannoista. Tietokantahaussa käytettiin hakusanoina muun muassa sanoja; child, fever ja nursing. Opinnäytetyöhön valikoitui mukaan kahdeksan ajankohtaista englanninkielistä tutkimusartikkelia.
Mukaan valitulle aineistolle suoritettiin induktiivinen sisällönanalyysi, jossa aineistosta etsittiin lyhyitä lauseita tai sanapareja, jotka vastasivat tutkimuskysymykseen. Näistä alkuperäisilmaisuista muodostettiin pelkistyksiä, jotka yhdistyivät lopulta ala- ja yläluokiksi. Induktiivisen sisällönanalyysin tuloksena pediatrisen potilaan hoitotyö sisältää viisi osa-aluetta: kuumeen ja kuumekouristusten arviointi lapsella, vakavasti sairaan lapsen tunnistaminen, lapsipotilaan kuumeen hoitotyön perusteet, pienen kuumepotilaan perheen ohjaus sekä haasteet kuumeisen lapsen hoitotyössä.
Opinnäytetyön tuloksia tarkastellessa voitiin huomata, että pediatrisen potilaan kuumeen hoitotyössä on useita haasteita. Potilaan yleisvoinnin arviointi voi olla ajoittain hankalaa, vanhemmat kokevat usein todellista pelkoa lapsen kuumeillessa ja misinformaatiota kuumeeseen liittyen oli havaittavissa vanhempien lisäksi myös hoitohenkilökunnassa.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää erilaisten opetusmateriaalien tuottamisessa hoitotyön opiskelijoille. Samalla tuloksien pohjalta voitaisiin tehdä jatkotutkimusta esimerkiksi siitä, millaisena vanhemmat kokevat pelon lapsen kuumeiluun liittyen.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin pediatrisen potilaan kuumeeseen, kuumeisen lapsipotilaan yleisvoinnin arvioimiseen ja kuumeen hoitamiseen lääkkeellisin ja ei-lääkkeellisin keinoin. Käsitteiden määrittelyä seurasi aineiston keruu. Tutkimuskysymykseen vastaavaa aineistoa etsittiin EBSCOhost, Ovid, Sage Research Methods ja Pubmed -tietokannoista. Tietokantahaussa käytettiin hakusanoina muun muassa sanoja; child, fever ja nursing. Opinnäytetyöhön valikoitui mukaan kahdeksan ajankohtaista englanninkielistä tutkimusartikkelia.
Mukaan valitulle aineistolle suoritettiin induktiivinen sisällönanalyysi, jossa aineistosta etsittiin lyhyitä lauseita tai sanapareja, jotka vastasivat tutkimuskysymykseen. Näistä alkuperäisilmaisuista muodostettiin pelkistyksiä, jotka yhdistyivät lopulta ala- ja yläluokiksi. Induktiivisen sisällönanalyysin tuloksena pediatrisen potilaan hoitotyö sisältää viisi osa-aluetta: kuumeen ja kuumekouristusten arviointi lapsella, vakavasti sairaan lapsen tunnistaminen, lapsipotilaan kuumeen hoitotyön perusteet, pienen kuumepotilaan perheen ohjaus sekä haasteet kuumeisen lapsen hoitotyössä.
Opinnäytetyön tuloksia tarkastellessa voitiin huomata, että pediatrisen potilaan kuumeen hoitotyössä on useita haasteita. Potilaan yleisvoinnin arviointi voi olla ajoittain hankalaa, vanhemmat kokevat usein todellista pelkoa lapsen kuumeillessa ja misinformaatiota kuumeeseen liittyen oli havaittavissa vanhempien lisäksi myös hoitohenkilökunnassa.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää erilaisten opetusmateriaalien tuottamisessa hoitotyön opiskelijoille. Samalla tuloksien pohjalta voitaisiin tehdä jatkotutkimusta esimerkiksi siitä, millaisena vanhemmat kokevat pelon lapsen kuumeiluun liittyen.