Sähköpotkulautayritysten turvallisuusjohtaminen ja sen vaikutukset alan turvallisuuteen
Laine, Mikael (2023)
Laine, Mikael
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133555
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Onnettomuustietoinstituutti. Vuokrattavat sähköpotkulaudat yleistyivät nopeasti vuoden 2019 jälkeen, kun ensimmäiset operaattorit aloittivat toimintansa Helsingissä. Sähköpotkulautayritykset laajensivat toimintaansa nopeasti myös muihin kaupunkeihin ja sähköpotkulautojen määrä kaupungeissa kasvoi voimakkaasti. Toiminnasta aiheutui turvallisuusriskejä ja onnettomuuksia sekä sähköpotkulautojen käyttäjille että myös muille tienkäyttäjille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa, miten Porissa ja Helsingissä kesällä 2023 toimivissa sähköpotkulautayrityksissä on tunnistettu ja otettu huomioon tämän toiminnan erityiset turvallisuusriskit sekä mitä seikkoja yrityksen johto pitää merkityksellisinä alan turvallisuuden kehittämisessä. Tavoitteen saavuttamiseksi kartoitettiin sähköpotkulautayritysten parhaat toimet ja käytännöt turvallisuuden parantamiseksi sekä pyrittiin selvittämään sähköpotkulautayritysten kanta käynnissä oleviin hankkeisiin ja lainsäädäntömuutoksiin alaan liittyen. Opinnäyte on tutkimuksellinen kehitystyö, joka toteutettiin sähköpotkulautayrityksille lähetetyn kyselyn, kaupunkien liikenneinsinöörien haastatteluiden, dokumenttianalyysin ja havainnoinnin avulla.
Opinnäytetyön tuloksena todetaan, että sähköpotkulautoihin liittyvää käyttöturvallisuutta on kehitetty voimakkaasti, mikä näkyy laitteiden, järjestelmien ja sovellusten turvallisuuskehityksessä. Kokonaisuutena alan sähköpotkulautayritysten turvallisuusjohtamisessa ja -kulttuurissa on kuitenkin edelleen kehitettävää, mikä näkyy esimerkiksi siinä, ettei alan turvallisuus ole kehittynyt riittävästi vapaaehtoisella sopimisella, eikä yhteistyötä kaupunkien kanssa tehdä riittävästi ennen toiminnan aloittamista.
Opinnäytetyössä tärkeimmäksi koko alaa koskevaksi ratkaisuvaihtoehdoksi nousi toimilupajärjestelmä, joilla kaupungit voisivat ohjata ja säädellä alueellaan toimivia sähköpotkulautayrityksiä. Suomen voimassa oleva lainsäädäntö estää kuitenkin elinkeinovapauden perusteella toimilupajärjestelmän käyttöönoton, joten erilaisia vaihtoehtoja ja keinovalikoimaa tulee edelleen tarkastella alan turvallisuuden kehittämiseksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa, miten Porissa ja Helsingissä kesällä 2023 toimivissa sähköpotkulautayrityksissä on tunnistettu ja otettu huomioon tämän toiminnan erityiset turvallisuusriskit sekä mitä seikkoja yrityksen johto pitää merkityksellisinä alan turvallisuuden kehittämisessä. Tavoitteen saavuttamiseksi kartoitettiin sähköpotkulautayritysten parhaat toimet ja käytännöt turvallisuuden parantamiseksi sekä pyrittiin selvittämään sähköpotkulautayritysten kanta käynnissä oleviin hankkeisiin ja lainsäädäntömuutoksiin alaan liittyen. Opinnäyte on tutkimuksellinen kehitystyö, joka toteutettiin sähköpotkulautayrityksille lähetetyn kyselyn, kaupunkien liikenneinsinöörien haastatteluiden, dokumenttianalyysin ja havainnoinnin avulla.
Opinnäytetyön tuloksena todetaan, että sähköpotkulautoihin liittyvää käyttöturvallisuutta on kehitetty voimakkaasti, mikä näkyy laitteiden, järjestelmien ja sovellusten turvallisuuskehityksessä. Kokonaisuutena alan sähköpotkulautayritysten turvallisuusjohtamisessa ja -kulttuurissa on kuitenkin edelleen kehitettävää, mikä näkyy esimerkiksi siinä, ettei alan turvallisuus ole kehittynyt riittävästi vapaaehtoisella sopimisella, eikä yhteistyötä kaupunkien kanssa tehdä riittävästi ennen toiminnan aloittamista.
Opinnäytetyössä tärkeimmäksi koko alaa koskevaksi ratkaisuvaihtoehdoksi nousi toimilupajärjestelmä, joilla kaupungit voisivat ohjata ja säädellä alueellaan toimivia sähköpotkulautayrityksiä. Suomen voimassa oleva lainsäädäntö estää kuitenkin elinkeinovapauden perusteella toimilupajärjestelmän käyttöönoton, joten erilaisia vaihtoehtoja ja keinovalikoimaa tulee edelleen tarkastella alan turvallisuuden kehittämiseksi.