Sisäinen työnantajamielikuva ja työntekijäkokemus valtionhallinnon organisaatiossa
Salmi, Hanna-Kaisa (2023)
Salmi, Hanna-Kaisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133601
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin yhden valtionhallinnon organisaation sisäistä työnantajamielikuvaa ja työntekijäkokemusta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää organisaation sisäisen työnantajamielikuvan ja työntekijäkokemuksen nykytila ennen tulevaa brändi-uudistusta. Tutkimus on toimeksianto organisaation viestintäosastolta.
Tutkimusosuuden aineisto on kerätty Webropol-ohjelmalla toteutetulla strukturoidulla kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin organisaation kaikille jäsenille sähköpostitse, ja siihen vastasi 517 organisaatiossa työskentelevää henkilöä eri osastoilta. Tutkimus-menetelmänä on käytetty kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tutkimuksen avulla selvisi, että kohdeorganisaatio tarjoaa työntekijöiden mielestä monipuolisia ja mielenkiintoisia tehtäviä. Suurin kritiikki kohdistui esihenkilötyöhön ja johtamiskulttuuriin. Hyvät työkaverit ja etätyön mahdollisuus nousivat suurimmiksi työviihtyvyyttä parantaviksi tekijöiksi.
Työnantajakokemukset olivat monilta osin kaksijakoiset riippuen siitä, mihin vastaaja oli organisaation sisällä sijoittunut.
Tutkimusosuuden aineisto on kerätty Webropol-ohjelmalla toteutetulla strukturoidulla kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin organisaation kaikille jäsenille sähköpostitse, ja siihen vastasi 517 organisaatiossa työskentelevää henkilöä eri osastoilta. Tutkimus-menetelmänä on käytetty kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tutkimuksen avulla selvisi, että kohdeorganisaatio tarjoaa työntekijöiden mielestä monipuolisia ja mielenkiintoisia tehtäviä. Suurin kritiikki kohdistui esihenkilötyöhön ja johtamiskulttuuriin. Hyvät työkaverit ja etätyön mahdollisuus nousivat suurimmiksi työviihtyvyyttä parantaviksi tekijöiksi.
Työnantajakokemukset olivat monilta osin kaksijakoiset riippuen siitä, mihin vastaaja oli organisaation sisällä sijoittunut.