Päiväkodin ja huoltajien välisen yhteistyön edistäminen vanhempainillan avulla
Heino, Jenny; Maukonen, Janina (2023)
Heino, Jenny
Maukonen, Janina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233650
Tiivistelmä
Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö on osa varhaiskasvatustyötä sekä varhaiskasvatuksen sosionomin erityisosaamista. Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö mainitaan varhaiskasvatustyötä ohjaavassa varhaiskasvatuslaissa sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli päiväkodin ja huoltajien välisen yhteistyömuotojen esille tuominen ja kehittäminen. Opinnäytetyön tarkoitus oli järjestää vanhempainilta, jolla tuodaan huoltajille tiedoksi yhteistyön eri muotoja ja annetaan mahdollisuus vaikuttaa päiväkodin toimintaan. Opinnäytetyön tuotoksena järjestettiin vanhempainilta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen suunnittelussa hyödynnettiin tutkimuksia ja muuta kirjallisuutta sekä aivoriihtä. Päiväkodin ja huoltajien välisen yhteistyön kehittämiseksi vanhempainillassa kerättiin tietoa huoltajilta erilaisilla toimintapisteillä, jotka sisälsivät kirjallisia menetelmiä, kuvallisia tekniikoita sekä seinätekniikkaa. Huoltajien palaute vanhempainillasta kerättiin sähköisen palautekyselyn avulla.
Palautekyselyn vastausten sekä itsearvioinnin perusteella voidaan todeta, että vanhempainilta toi esille päiväkodin ja huoltajien välisiä yhteistyömuotoja. Vanhempainillan toimintapisteiltä saatua tietoa päiväkoti voi hyödyntää huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön kehittämisessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli päiväkodin ja huoltajien välisen yhteistyömuotojen esille tuominen ja kehittäminen. Opinnäytetyön tarkoitus oli järjestää vanhempainilta, jolla tuodaan huoltajille tiedoksi yhteistyön eri muotoja ja annetaan mahdollisuus vaikuttaa päiväkodin toimintaan. Opinnäytetyön tuotoksena järjestettiin vanhempainilta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen suunnittelussa hyödynnettiin tutkimuksia ja muuta kirjallisuutta sekä aivoriihtä. Päiväkodin ja huoltajien välisen yhteistyön kehittämiseksi vanhempainillassa kerättiin tietoa huoltajilta erilaisilla toimintapisteillä, jotka sisälsivät kirjallisia menetelmiä, kuvallisia tekniikoita sekä seinätekniikkaa. Huoltajien palaute vanhempainillasta kerättiin sähköisen palautekyselyn avulla.
Palautekyselyn vastausten sekä itsearvioinnin perusteella voidaan todeta, että vanhempainilta toi esille päiväkodin ja huoltajien välisiä yhteistyömuotoja. Vanhempainillan toimintapisteiltä saatua tietoa päiväkoti voi hyödyntää huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön kehittämisessä.