Tapahtumien vaikutus liiketoiminnan monipuolisuuteen asiakasnäkökulmasta : case Lahden Nosturi Ravintola Oy
Suhonen, Laura (2023)
Suhonen, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120233686
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajayrityksen eli Lahden Nosturi Ravintola Oy:n tapahtumien järjestämisen merkitys osana muuta liiketoimintaa asiakasnäkökulmasta tarkasteltuna. Lisäksi osana tutkimusta oli tarkoituksena saada kehitysideoita asiakkailta tulevaisuuden tapahtumia ajatellen. Opinnäytetyössä käsiteltiin kesäkauden 2023 erilaisia tapahtumia sekä livekeikkoja.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin, mutta kuitenkin myös kvantitatiivisen tutkimuksen keinoja hyödyntäen.
Työn teoriaosuus käsittelee tapahtumaliiketoimintaa, jossa kerrotaan tapahtumista elämyksinä, tapahtumamarkkinointiviestinnästä sekä tapahtumien järjestämisprosessista.
Tutkimus toteutettiin kahden asiakaskyselyn avulla Nosturin seuraajakunnalle sosiaalisen median välityksellä. Asiakastoivekysely kesäkaudelle 2023 oli taustoittava kysely, jossa selvitettiin toimeksiantajayrityksen nykytila ennen kesäkauden 2023 tapahtumia sekä asiakkaiden toiveita kesän tapahtumia ajatellen. Asiakaspalautekysely kesäkaudesta 2023 oli työn pääkysely, jossa selvitettiin, millaiseksi asiakkaat olivat kokeneet kesän tapahtumat, sekä millaisia kehitysideoita heillä on yrityksen tulevaisuuden tapahtumiin.
Työn teoriaosuus tuki tutkimustuloksia ja niistä syntyneitä päätelmiä. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että asiakkaat pitävät tapahtumista ja toivovat tapahtumatarjonnan olevan yhä monipuolisempi tulevaisuudessa.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin, mutta kuitenkin myös kvantitatiivisen tutkimuksen keinoja hyödyntäen.
Työn teoriaosuus käsittelee tapahtumaliiketoimintaa, jossa kerrotaan tapahtumista elämyksinä, tapahtumamarkkinointiviestinnästä sekä tapahtumien järjestämisprosessista.
Tutkimus toteutettiin kahden asiakaskyselyn avulla Nosturin seuraajakunnalle sosiaalisen median välityksellä. Asiakastoivekysely kesäkaudelle 2023 oli taustoittava kysely, jossa selvitettiin toimeksiantajayrityksen nykytila ennen kesäkauden 2023 tapahtumia sekä asiakkaiden toiveita kesän tapahtumia ajatellen. Asiakaspalautekysely kesäkaudesta 2023 oli työn pääkysely, jossa selvitettiin, millaiseksi asiakkaat olivat kokeneet kesän tapahtumat, sekä millaisia kehitysideoita heillä on yrityksen tulevaisuuden tapahtumiin.
Työn teoriaosuus tuki tutkimustuloksia ja niistä syntyneitä päätelmiä. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että asiakkaat pitävät tapahtumista ja toivovat tapahtumatarjonnan olevan yhä monipuolisempi tulevaisuudessa.