Kirre-kodin Hyvän kohtelun suunnitelma -opaslehtisen hyödynnettävyys ohjaajan työvälineenä
Nurmi, Taru (2023)
Nurmi, Taru
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433914
Tiivistelmä
Vuoden 2020 alusta lastensuojelulain mukaan sijaishuollon palveluntuottajien on laadittava Hyvää kohtelua koskeva suunnitelma osaksi omavalvontasuunnitelmaa, ja se tuotetaan yhteistyössä yksikköön sijoitettujen lasten kanssa. Hyvää kohtelua koskevasta suunnitelmasta käy ilmi sijaishuoltopaikan menettelytavat sekä sijoitettujen lasten osallisuuden, itsemääräämisoikeuden ja vaikuttamismahdollisuuksien mahdollistaminen.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä SOS-lapsikylän Kirre-kodin henkilökunnan kanssa. Opinnäytetyö on muodoltaan tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli selvittää ohjaajien kokemuksia lapsille suunnatun Hyvän kohtelun suunnitelman opaslehtisen käytöstä työkaluna. Tavoitteena oli luoda opaslehtisestä entistä hyödynnettävämpi työkalu Kirre-kodin ohjaajien työhön.
Tietoperusta koostuu lastensuojelusta, huostaanotosta, sijaishuollosta, hyvän kohtelun suunnitelmasta sekä Kirre-kodin omasta Hyvän kohtelun suunnitelmasta. Aineistoa kerättiin pyytämällä Kirre-kodin ohjaajia täyttämään kyselylomake, joka muodostui kolmesta teemasta, joiden vastausten pohjalta loin kvalitatiivisen tutkimustavan mukaisesti sisällönanalyysin teemoitelluista, mutta avoimista vastauksista. Vastauksia käsittelin joko Likertin asteikkoa käyttämällä tai deduktiivisen sisällönanalyysin mukaisesti.
Pääsääntöisesti ohjaajat olivat tyytyväisiä opaslehtisen käytettävyyteen sekä hyödynnettävyyteen, mutta esiin nousi myös kehitysideoita, joiden pohjalta lähdetään luomaan entistä hyödynnettävämpää opaslehtistä ohjaajien työkaluksi. Kehitysideoiksi nousi niin turvallisuusasioiden lisääminen, kuvien parempi laatu kuin selkeämpi sijoittelukin. Pohdin itse opaslehtiseen lisäyksenä keskustelun aiheita, joita lapsi voi rastittaa halutessaan keskustella niistä ohjaajan kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä SOS-lapsikylän Kirre-kodin henkilökunnan kanssa. Opinnäytetyö on muodoltaan tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli selvittää ohjaajien kokemuksia lapsille suunnatun Hyvän kohtelun suunnitelman opaslehtisen käytöstä työkaluna. Tavoitteena oli luoda opaslehtisestä entistä hyödynnettävämpi työkalu Kirre-kodin ohjaajien työhön.
Tietoperusta koostuu lastensuojelusta, huostaanotosta, sijaishuollosta, hyvän kohtelun suunnitelmasta sekä Kirre-kodin omasta Hyvän kohtelun suunnitelmasta. Aineistoa kerättiin pyytämällä Kirre-kodin ohjaajia täyttämään kyselylomake, joka muodostui kolmesta teemasta, joiden vastausten pohjalta loin kvalitatiivisen tutkimustavan mukaisesti sisällönanalyysin teemoitelluista, mutta avoimista vastauksista. Vastauksia käsittelin joko Likertin asteikkoa käyttämällä tai deduktiivisen sisällönanalyysin mukaisesti.
Pääsääntöisesti ohjaajat olivat tyytyväisiä opaslehtisen käytettävyyteen sekä hyödynnettävyyteen, mutta esiin nousi myös kehitysideoita, joiden pohjalta lähdetään luomaan entistä hyödynnettävämpää opaslehtistä ohjaajien työkaluksi. Kehitysideoiksi nousi niin turvallisuusasioiden lisääminen, kuvien parempi laatu kuin selkeämpi sijoittelukin. Pohdin itse opaslehtiseen lisäyksenä keskustelun aiheita, joita lapsi voi rastittaa halutessaan keskustella niistä ohjaajan kanssa.