Ennakoivan, ketterän ja inhimillisen strategiaprosessin kehittämistyö
Leppänen, Annemari (2023)
Leppänen, Annemari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120433941
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa strategiantyön malli, jolla it-alan palveluorganisaatio toteuttaa strategista suunnittelua kuunnellen ja osallistaen henkilökuntaa. Prosessin myötä tavoitellaan henkilöstön parempaa ymmärrystä organisaatiolle tärkeistä toiminnoista, heidän osallistumisestaan strategiseen suunnitteluun sekä parempaa sitoutumista organisaatioon. Kehittämistyössä luotiin ja otettiin käyttöön ennakoiva ja ketterä strategiaprosessi.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu moderneihin strategiatyön malleihin, strategisen ennakoinnin sekä muotoilukäsitteiden varaan. Käsitteitä tarkastelen strategiaprosessin helppouden ja muunneltavuuden näkökulmasta. Strategista ennakointia tarkastelen kokonaisuudessaan ymmärryksen luomiseksi, vaikka kehittämistyössä käyttöönotettiin vain toimintaympäristön havainnointi. Muotoilukäsitettä käyn läpi strategiamuotoilun ja palvelumuotoilun eroista ja pohdin istuvuutta kohde organisaation prosessiin. Tietoperustasta muotoutuu pohja organisaation strategiaprosessille sekä käytänteille ja tavoitteille kohti parempaa ymmärrystä ja toimintaa.
Menetelminä kehittämistyössä käytettiin iteratiivisia yhteiskehittämisen menetelmiä. Työ oli koko ajan avointa ja altistettu kommenteille. Kehittämisen aikana tehtiin empiiristä tutkimusta ennakointikyselyn vastausten kehittämisessä sekä käytettiin strategiatyöryhmään kohdennettua haastattelua lisätiedon keräämiseksi. Itse prosessiin sisällytettiin työpaja menetelmiä, tiedon analysointia sekä kyselyiden kautta tiedon keräämistä.
Tuloksena saatiin käyttöön prosessi, joka strategiatyöryhmässä koettiin onnistuneeksi ja tarpeelliseksi. Lisäksi koko organisaatiolle toteutetut kyselyt olivat onnistuneita ja niitä halutaan toteuttaa tulevaisuudessakin. Organisaation sisällä strategisen kiinnostuksen määrä kasvoi huomattavasti ja strategiatyöryhmässä saatiin aikaan psykologisesti turvallinen ympäristö jakaa omia mielipiteitä.
Kehittämistyössä saavutettiin se taso, mitä työllä tavoiteltiin. Kehittämisehdotuksista prosessiin liittyen keskeisin on asiakaskeskeisyyden parempi huomioiminen sekä visuaalisen tulevaisuuden strategian kuvaaminen. Liiketoiminnallisista huomioista keskeisin on vision terävöittäminen enemmän kilpailuetua tuottavaa toimintaa ohjaavaksi.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu moderneihin strategiatyön malleihin, strategisen ennakoinnin sekä muotoilukäsitteiden varaan. Käsitteitä tarkastelen strategiaprosessin helppouden ja muunneltavuuden näkökulmasta. Strategista ennakointia tarkastelen kokonaisuudessaan ymmärryksen luomiseksi, vaikka kehittämistyössä käyttöönotettiin vain toimintaympäristön havainnointi. Muotoilukäsitettä käyn läpi strategiamuotoilun ja palvelumuotoilun eroista ja pohdin istuvuutta kohde organisaation prosessiin. Tietoperustasta muotoutuu pohja organisaation strategiaprosessille sekä käytänteille ja tavoitteille kohti parempaa ymmärrystä ja toimintaa.
Menetelminä kehittämistyössä käytettiin iteratiivisia yhteiskehittämisen menetelmiä. Työ oli koko ajan avointa ja altistettu kommenteille. Kehittämisen aikana tehtiin empiiristä tutkimusta ennakointikyselyn vastausten kehittämisessä sekä käytettiin strategiatyöryhmään kohdennettua haastattelua lisätiedon keräämiseksi. Itse prosessiin sisällytettiin työpaja menetelmiä, tiedon analysointia sekä kyselyiden kautta tiedon keräämistä.
Tuloksena saatiin käyttöön prosessi, joka strategiatyöryhmässä koettiin onnistuneeksi ja tarpeelliseksi. Lisäksi koko organisaatiolle toteutetut kyselyt olivat onnistuneita ja niitä halutaan toteuttaa tulevaisuudessakin. Organisaation sisällä strategisen kiinnostuksen määrä kasvoi huomattavasti ja strategiatyöryhmässä saatiin aikaan psykologisesti turvallinen ympäristö jakaa omia mielipiteitä.
Kehittämistyössä saavutettiin se taso, mitä työllä tavoiteltiin. Kehittämisehdotuksista prosessiin liittyen keskeisin on asiakaskeskeisyyden parempi huomioiminen sekä visuaalisen tulevaisuuden strategian kuvaaminen. Liiketoiminnallisista huomioista keskeisin on vision terävöittäminen enemmän kilpailuetua tuottavaa toimintaa ohjaavaksi.