Vuosikellon laatiminen koulutusmarkkinoinnin suunnittelun tueksi Suomen Urheiluopistolle
Tiikkaja, Anna (2023)
Tiikkaja, Anna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434022
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Suomen Urheiluopiston ammatillisen koulutuksen markkinoinnin nykytilaa ja tunnistaa siitä mahdollisia kehityskohteita. Tavoitteena oli luoda organisaation koulutusmarkkinoinnin suunnittelun tueksi vuosikellotyökalu, jonka avulla voidaan systemaattisesti suunnitella, ajoittaa ja toteuttaa koulutusmarkkinointia.
Opinnäytetyöllä pyrittiin löytämään ratkaisu siihen, miten koulutusmarkkinoinnin suunnittelu toimii toimeksiantajayrityksessä nykyisellään ja millaisia vahvuuksia ja heikkouksia siinä ilmenee. Lisäksi pyrittiin ratkaisemaan, miten koulutusorganisaation markkinoinnin suunnittelun tueksi voitaisiin kehittää käytännöllinen ja toimiva vuosikellotyökalu.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Kehitysprosessin alkuvaiheessa keskityttiin koulutusmarkkinoinnin suunnittelun perusteisiin sekä vuosikellotyökalun tietoperustaan. Koulutus-markkinoinnissa ja sen suunnittelussa voidaan havaita erityispiirteitä, jotka erottavat sen muista markkinoinnin muodoista.
Kehittämistyön menetelminä käytettiin SWOT-analyysiä ja benchmarkingia. SWOT-analyysillä kartoitettiin organisaation koulutusmarkkinoinnin suunnittelun vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Lisäksi kerättiin tietoa benchmarking-menetelmällä monialaisen ammatillisen koulutuksen järjestäjän markkinoinnin suunnittelun keskeisistä periaatteista ja toimintatavoista.
Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin Excel-pohjainen vuosikellotyökalu, joka on laajennus valmiista vuosikellopohjasta. Työkalu sisältää neljä erillistä välilehteä: avainkysymykset koulutusmarkkinoinnin vuosisuunnittelua varten, koulutusalakohtainen suunnitelmapohja, vuosikalenteripohja sekä vuosikellonäkymä.
Vuosikellotyökalun toimivuudesta voidaan saada käyttökokemuksia ja palautetta vasta, kun työkalu ja siihen liittyvät toimintatavat ovat olleet käytössä jonkin aikaa. Tästä syystä voisi olla hyödyllistä aloittaa työkalun käyttöönotto pilotoimalla sitä ensin yhden koulutuskategorian markkinoinnin suunnittelussa.
Opinnäytetyöllä pyrittiin löytämään ratkaisu siihen, miten koulutusmarkkinoinnin suunnittelu toimii toimeksiantajayrityksessä nykyisellään ja millaisia vahvuuksia ja heikkouksia siinä ilmenee. Lisäksi pyrittiin ratkaisemaan, miten koulutusorganisaation markkinoinnin suunnittelun tueksi voitaisiin kehittää käytännöllinen ja toimiva vuosikellotyökalu.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Kehitysprosessin alkuvaiheessa keskityttiin koulutusmarkkinoinnin suunnittelun perusteisiin sekä vuosikellotyökalun tietoperustaan. Koulutus-markkinoinnissa ja sen suunnittelussa voidaan havaita erityispiirteitä, jotka erottavat sen muista markkinoinnin muodoista.
Kehittämistyön menetelminä käytettiin SWOT-analyysiä ja benchmarkingia. SWOT-analyysillä kartoitettiin organisaation koulutusmarkkinoinnin suunnittelun vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Lisäksi kerättiin tietoa benchmarking-menetelmällä monialaisen ammatillisen koulutuksen järjestäjän markkinoinnin suunnittelun keskeisistä periaatteista ja toimintatavoista.
Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin Excel-pohjainen vuosikellotyökalu, joka on laajennus valmiista vuosikellopohjasta. Työkalu sisältää neljä erillistä välilehteä: avainkysymykset koulutusmarkkinoinnin vuosisuunnittelua varten, koulutusalakohtainen suunnitelmapohja, vuosikalenteripohja sekä vuosikellonäkymä.
Vuosikellotyökalun toimivuudesta voidaan saada käyttökokemuksia ja palautetta vasta, kun työkalu ja siihen liittyvät toimintatavat ovat olleet käytössä jonkin aikaa. Tästä syystä voisi olla hyödyllistä aloittaa työkalun käyttöönotto pilotoimalla sitä ensin yhden koulutuskategorian markkinoinnin suunnittelussa.