Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pelattavuuden ja realismin tasapaino videopeleissä

Virolainen, Aleksi Christian (2023)

 
Avaa tiedosto
Pelattavuuden ja realismin tasapaino videopeleissä (2.873Mt)
Lataukset: 


Virolainen, Aleksi Christian
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032952
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tarkastella realismin ja pelattavuuden tasapainoa eri videopeleissä. Pelit rajattiin kolmeen eri genreen, jotka olivat ammuntapelit, seikkailu/ toimintaseikkailupelit ja selviytymispelit. Yhteensä pelejä valittiin kuusi, kaksi peliä per genre jaolla. Genret ja pelit valittiin niiden realismin ja suosion perusteella.

Valittuja pelejä tarkasteltiin pääasiallisesti visuaalisen maailman, audiomaailman ja pelimekaniikkojen kannalta. Realismin ja pelattavuuden tasapainon tarkastelu tehtiin laajasti omien havaintojen ja kokemuksien pohjalta, internetiä käytettiin täydentävästi tietyissä tilanteissa. Havainnot tehtiin tarkastellen yhtä peliä kerrallaan ja käyttäen kuvankaappauksia avustamaan tiettyjen elementtien havainnollistamisessa. Työ ei aiheuta juonipaljastuksia tarkastelluille peleille sillä monet peleistä olivat vielä suhteellisen uusia.

Tarkastelusta selvisi realismin olevan aina kytköksissä pelattavuuteen. Realismia tavoitellessa on pelintekijöiden pakko tasapainottaa se pelattavuuden kanssa hyvän pelikokemuksen takaamiseksi. Tämän lisäksi työstä selvisi genrejen pääasiallisesti vaikuttavan pelissä painotettuihin mekaniikkoihin, ei sen visuaaliseen tyyliin. Kuitenkin pelin realistisuuden tavoittelu ja visuaalinen tyyli kallistuvat monesti samaan suuntaan. Havainnoista saatiin myös määriteltyä, mitä mekaniikkoja eri genret painottavat ja minkälainen tasapaino realismin ja pelattavuuden välillä niissä on.

Työ määrittää termistöä, josta ei löydy yhtenäistä kaikkien hyväksymää määritelmää ja auttaa asian tuntematontakin ymmärtämään konseptit termien takana muunakin kuin mainostuksessa käytettynä muotisanana. Työtä voi kehittää eteenpäin määrittämällä termistöä tarkemmin, lisäämällä enemmän konkreettisia lähteitä ja lisäämällä genrejä tai pelejä. Teoriassa työtä voi parannella ja jatkaa niin kauan kuin listaamattomia pelejä löytyy.
 
The objective for this thesis was to examine the balance of realism and gameplay in different video games. The games were limited to three different genres which were shooter, adventure/action-adventure, and survival games. In total, six games were selected with the divide of 2 games for each genre. Both the genres and the games were selected by their apparent realism and by their popularity.
The chosen games were mainly examined from the perspectives of visual, audio/soundtrack and game mechanics. The examination of the balance of realism and gameplay was mainly based on the author’s observations and experiences. The Internet was used to fill in specific situations. Observations were made on a game-to-game basis and screenshots were used to help illustrate specific elements. The thesis itself has no spoilers to the examined games due to some of them still being quite new.

Based on the observations, it was discovered that realism is always connected to gameplay. While pursuing realism, developers have to balance it with gameplay to guarantee a good gaming experience. On top of this, it was discovered that genre mainly affects what game mechanics are emphasized and that genres do not really affect the visual style of the game, however often times the visual style and the realism of game mechanics focus on the same direction. What game mechanics each genre emphasizes and what kind of balance there is between realism and gameplay they focus on was also discovered from the observations.

The thesis defines terminology that has no commonly accepted meaning and helps even a novice to understand the concepts behind the terms and helps to see them as more than just buzzwords. The thesis can be improved upon by defining the terminology further and adding more concrete sources, adding genres or games. In theory, the thesis can be improved upon as long as there are games that have not yet been examined.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste