Proseduraalisten materiaalien tekeminen Blenderillä
Syväsalmi, Annika (2023)
Syväsalmi, Annika
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434101
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin proseduraalisten materiaalien tekemistä 3D-ohjelmisto Blenderillä. Opinnäytetyöllä haluttiin esitellä, kuinka ilmaisohjelmalla voi tehdä hyödyllisiä proseduraalisia materiaaleja. Tavoitteena oli tehdä ohjereseptit muutamalle materiaalille, joita pelialalla usein tarvitaan. Lisäksi tavoitteisiin kuului omien materiaalintekotaitojen kehittäminen.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin hieman 3D-mallintamisen perusteita sekä tutustuttiin 3D:hen työnä. Työssä käytiin läpi eri tapoja, joilla 3D-artisti voi nykypäivänä tienata ”normaalin” vakituisen työsuhteen lisäksi. Teksturointiosiossa tutustuttiin ensin UV-kartoitukseen, minkä jälkeen siirryttiin tekstuurikarttoihin ja niiden ominaisuuksiin sekä käyttötarkoituksiin. Teorian proseduraalisuusosiossa käytiin läpi proseduraalisuuden tuomia etuja teksturointiin sekä verrattiin niitä käsin maalattuihin tekstuureihin. Lisäksi tutustuttiin siihen, miten proseduraalisuutta on hyödynnetty pelialalla muutenkin kuin grafiikan kanssa. Opinnäytetyössä tutustuttiin myös itse Blender-ohjelmistoon ja sen taustoihin.
Työn toiminnallisen osuuden keskipisteessä olivat itse materiaalit ja niiden teko. Jokaisen materiaalin kohdalla käytiin ensin läpi, miksi kukin materiaali valittiin tähän työhön. Lisäksi materiaalin teko käytiin läpi ja selitettiin auki materiaalin osat, joista se koostuu sekä tekniikat, joita käytettiin eri elementtien aikaansaamiseksi. Opinnäytetyö toimii eräänlaisena tutoriaalikirjastona, jonka avulla voi luoda materiaaleja omaan käyttöön sekä saada inspiraatiota omiin materiaaliprojekteihin.
Opinnäytetyön aikana tehtiin yhteensä seitsemän valmista proseduraalista materiaalia. Tavoitteisiin kuului omien taitojen kehittäminen ja materiaalien teko virtaviivaistuikin työn aikana. Materiaalien lisäksi opittiin lisää muun muassa Blenderistä, valotuksesta ja valmiiden töiden jälkikäsittelystä. Tuotoksena syntyivät myös itse materiaalit, jotka tulevat käyttöön omiin tulevaisuuden projekteihin. The topic of this thesis was the creation of procedural materials using the 3D software Blender. The thesis aimed to showcase how it is possible to create useful procedural materials using a free software. The goal was to make a tutorial for a few materials that are often needed in the gaming industry. Additionally, the goals included developing the author’s own skills in making materials.
The basics of 3D modeling were discussed in the theory part of the thesis as well as 3D as a job. The thesis discussed various ways in which a 3D artist can nowadays earn money in addition to "normal" steady employment. The texturing section starts with UV-mapping, after which the topic moves onto texture maps and their properties and uses. In the procedural section of the theory, the benefits that procedurality brings to texturing are discussed and compared to hand-painted textures. In addition, the theory highlights how procedurality has been used in the gaming industry in other ways besides graphics. The thesis also dives into the Blender software itself and its background.
At the center of the practical part of the thesis are the materials themselves and their making. The reasons why each material was chosen into the thesis are first described. After that comes the making of the materials, in which the different parts of the materials are explained as well as the techniques that were used to create the different elements. The thesis works sort of as tutorial library that the reader can use to create materials for their own use as well as gain inspiration for their own material projects.
A total of seven finished procedural materials were made during the thesis. The goals included developing the author’s skills and the making of materials did streamline during the process. In addition to the materials, more was learned about Blender, lighting and post-processing of finished works. As the final result, the materials were created, and they will have their use in the author’s future projects.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin hieman 3D-mallintamisen perusteita sekä tutustuttiin 3D:hen työnä. Työssä käytiin läpi eri tapoja, joilla 3D-artisti voi nykypäivänä tienata ”normaalin” vakituisen työsuhteen lisäksi. Teksturointiosiossa tutustuttiin ensin UV-kartoitukseen, minkä jälkeen siirryttiin tekstuurikarttoihin ja niiden ominaisuuksiin sekä käyttötarkoituksiin. Teorian proseduraalisuusosiossa käytiin läpi proseduraalisuuden tuomia etuja teksturointiin sekä verrattiin niitä käsin maalattuihin tekstuureihin. Lisäksi tutustuttiin siihen, miten proseduraalisuutta on hyödynnetty pelialalla muutenkin kuin grafiikan kanssa. Opinnäytetyössä tutustuttiin myös itse Blender-ohjelmistoon ja sen taustoihin.
Työn toiminnallisen osuuden keskipisteessä olivat itse materiaalit ja niiden teko. Jokaisen materiaalin kohdalla käytiin ensin läpi, miksi kukin materiaali valittiin tähän työhön. Lisäksi materiaalin teko käytiin läpi ja selitettiin auki materiaalin osat, joista se koostuu sekä tekniikat, joita käytettiin eri elementtien aikaansaamiseksi. Opinnäytetyö toimii eräänlaisena tutoriaalikirjastona, jonka avulla voi luoda materiaaleja omaan käyttöön sekä saada inspiraatiota omiin materiaaliprojekteihin.
Opinnäytetyön aikana tehtiin yhteensä seitsemän valmista proseduraalista materiaalia. Tavoitteisiin kuului omien taitojen kehittäminen ja materiaalien teko virtaviivaistuikin työn aikana. Materiaalien lisäksi opittiin lisää muun muassa Blenderistä, valotuksesta ja valmiiden töiden jälkikäsittelystä. Tuotoksena syntyivät myös itse materiaalit, jotka tulevat käyttöön omiin tulevaisuuden projekteihin.
The basics of 3D modeling were discussed in the theory part of the thesis as well as 3D as a job. The thesis discussed various ways in which a 3D artist can nowadays earn money in addition to "normal" steady employment. The texturing section starts with UV-mapping, after which the topic moves onto texture maps and their properties and uses. In the procedural section of the theory, the benefits that procedurality brings to texturing are discussed and compared to hand-painted textures. In addition, the theory highlights how procedurality has been used in the gaming industry in other ways besides graphics. The thesis also dives into the Blender software itself and its background.
At the center of the practical part of the thesis are the materials themselves and their making. The reasons why each material was chosen into the thesis are first described. After that comes the making of the materials, in which the different parts of the materials are explained as well as the techniques that were used to create the different elements. The thesis works sort of as tutorial library that the reader can use to create materials for their own use as well as gain inspiration for their own material projects.
A total of seven finished procedural materials were made during the thesis. The goals included developing the author’s skills and the making of materials did streamline during the process. In addition to the materials, more was learned about Blender, lighting and post-processing of finished works. As the final result, the materials were created, and they will have their use in the author’s future projects.