Urheiluseurojen markkinointi sosiaalisessa mediassa
Tahvanainen, Niko (2023)
Tahvanainen, Niko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434112
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli urheiluseurojen markkinointi sosiaalisessa mediassa. Työhön valittiin tarkasteltavaksi kolme pesäpallon Superpesis-seuraa ja tavoitteena oli tutkia näiden joukkueiden sosiaalisen median käyttöä ja vaikutusta seuran toimintaan taloudellisesti.
Teoriaosuudessa käsiteltiin tutkimukseen liittyviä aiheita, kuten sosiaalista mediaa markkinoinnin työkaluna, eri sosiaalisen median alustoja ja yhteistyökumppanuuksien eri muotoja. Tämän jälkeen tarkasteltiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Aineistoina toimivat haastattelut kahden eri pesäpalloseuran työntekijän kanssa, minkä lisäksi seurattiin kolmen eri seuran sosiaalista mediaa ja niiden sisältöjä.
Työn tuloksien perusteella voidaan todeta, että joukkueiden sosiaalisen median hyödyntäminen on selvästi huomioitu heidän toiminnassaan ja seurat ovat pyrkineet hyödyntämään mahdollisimman laajasti. Yhteistyösopimuksien osuutta sosiaalisen median hyödyntämisessä on hankala arvioida, sillä seurat eivät halunneet luovuttaa tietoja yhteistyösopimuksien suuruuksista. Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista selvittää, kuinka hyvin näitä sopimuksia on pystytty hyödyntämään liiketoiminnassa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin tutkimukseen liittyviä aiheita, kuten sosiaalista mediaa markkinoinnin työkaluna, eri sosiaalisen median alustoja ja yhteistyökumppanuuksien eri muotoja. Tämän jälkeen tarkasteltiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Aineistoina toimivat haastattelut kahden eri pesäpalloseuran työntekijän kanssa, minkä lisäksi seurattiin kolmen eri seuran sosiaalista mediaa ja niiden sisältöjä.
Työn tuloksien perusteella voidaan todeta, että joukkueiden sosiaalisen median hyödyntäminen on selvästi huomioitu heidän toiminnassaan ja seurat ovat pyrkineet hyödyntämään mahdollisimman laajasti. Yhteistyösopimuksien osuutta sosiaalisen median hyödyntämisessä on hankala arvioida, sillä seurat eivät halunneet luovuttaa tietoja yhteistyösopimuksien suuruuksista. Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista selvittää, kuinka hyvin näitä sopimuksia on pystytty hyödyntämään liiketoiminnassa.