Lehtiä Ilosaaressa -sisäfestivaalin asiakastyytyväisyyden tutkiminen ja kehittäminen
Tuononen, Noora (2023)
Tuononen, Noora
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434119
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Joensuun Töminä Oy:lle, joka on Joensuulainen tapahtuma- ja ravintola-alan toimija. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Joensuun Töminä Oy:n järjestämän Lehtiä Ilosaaressa -tapahtuman asiakkaiden asiakastyytyväisyyttä tapahtumaan ja sen palveluihin sekä tapahtuman markkinoinnin onnistumista. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin Google Sheets -työkalulla. Kyselylinkki jaettiin Lehtiä Ilosaaressa -tapahtuman ja Joensuun Töminä Oy:n sosiaalisen median kanavissa. Kyselyyn vastasi 580 Lehtiä Ilosaaressa -tapahtuman kävijää.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että pääsääntöisesti suurin osa kävijöistä oli tyytyväisiä tapahtuman palveluihin, kuten anniskeluun, Grilliin (ruokapalvelu) ja alueeseen. Eniten negatiivisia kokemuksia oli tullut narikasta, järjestyksenvalonnasta ja siisteydestä. Jatkotutkimuksiksi voisi ehdottaa kahta eri tutkimusta. Ensimmäisen tutkimuksen voisi toteut-taa muista toimeksiantajan tapahtumista ja verrata niiden asiakastyytyväisyyttä Lehtiä Ilosaaressa -tapahtuman asiakastyytyväisyyteen. Toisessa tutkimuksessa voisi selvittää tapahtuman työntekijöiden ja yhteistyökumppaneiden tyytyväisyyttä tapahtumaan ja siihen miten yhteistyö on toiminut tapahtuman järjestäjän kanssa.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että pääsääntöisesti suurin osa kävijöistä oli tyytyväisiä tapahtuman palveluihin, kuten anniskeluun, Grilliin (ruokapalvelu) ja alueeseen. Eniten negatiivisia kokemuksia oli tullut narikasta, järjestyksenvalonnasta ja siisteydestä. Jatkotutkimuksiksi voisi ehdottaa kahta eri tutkimusta. Ensimmäisen tutkimuksen voisi toteut-taa muista toimeksiantajan tapahtumista ja verrata niiden asiakastyytyväisyyttä Lehtiä Ilosaaressa -tapahtuman asiakastyytyväisyyteen. Toisessa tutkimuksessa voisi selvittää tapahtuman työntekijöiden ja yhteistyökumppaneiden tyytyväisyyttä tapahtumaan ja siihen miten yhteistyö on toiminut tapahtuman järjestäjän kanssa.