Laatukäsikirja pienryhmäkoti Päivilään
Tissari, Tarja (2014)
Tissari, Tarja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110315153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110315153
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli laatia yhdessä työyhteisön kanssa laatukäsikir-ja, joka vastaa pienryhmäkoti Päivilän tarpeisiin. Opinnäytetyön tilaus tuli suoraan työnantajalta, sillä pienryhmäkoti Päivilässä ei ole laatukäsikirjaa. Viisipaikkainen pienryhmäkoti Päivilä on yksityinen palveluntuottaja ja laitosluvilla toimiva lastensuojeluyksikkö. Opinnäytetyössäni pyrin kertomaan, mitä laatu on ja kuinka se näkyy lastensuojelussa sekä mikä on laatukäsikirjan tarkoitus.
Tänä päivänä ihmiset ovat tietoisia oikeuksistaan. Palveluiden tulee olla laa-dukkaita, jotta asiakkaita riittää ja kilpailu on kovaa alalla kuin alalla. Jatkuvan kehityksen seuranta on tärkeää, jotta pystytään tarjoamaan sellaisia palvelui-ta, joihin on tarvetta. Laatukäsikirjan avulla pystytään seuraamaan työn laatua sekä kehittämään toimintaa ja näin ollen mahdollisesti parantamaan kilpailukykyä muihin vastaavanlaisiin yrityksiin nähden.
Tärkein periaate lastensuojelussa on lapsen etu. Laadun kehittämisessä tulee huomioida ja varmistaa, että lapsen etu sekä oikeudet toteutuvat parhaalla mahdollisella tavalla. Laadukasta kasvatusta ja hoitoa sijaishuoltopaikka kykenee tarjoamaan, kun sijaishuoltopaikan omat toimintaedellytykset ovat kunnossa muun muassa toimintaperiaatteet, arvot, johtaminen ja henkilöstö. Nykyisin usealla paikkakunnalla on tarjolla kehittyneitä, laadukkaita ja monipuolisia lastensuojelun palveluja. Kunnat kilpailuttavat yksityisiä lastensuojeluyksiköitä, näin ollen laadukkaan palvelun tuottaminen on avainasemassa.
Tänä päivänä ihmiset ovat tietoisia oikeuksistaan. Palveluiden tulee olla laa-dukkaita, jotta asiakkaita riittää ja kilpailu on kovaa alalla kuin alalla. Jatkuvan kehityksen seuranta on tärkeää, jotta pystytään tarjoamaan sellaisia palvelui-ta, joihin on tarvetta. Laatukäsikirjan avulla pystytään seuraamaan työn laatua sekä kehittämään toimintaa ja näin ollen mahdollisesti parantamaan kilpailukykyä muihin vastaavanlaisiin yrityksiin nähden.
Tärkein periaate lastensuojelussa on lapsen etu. Laadun kehittämisessä tulee huomioida ja varmistaa, että lapsen etu sekä oikeudet toteutuvat parhaalla mahdollisella tavalla. Laadukasta kasvatusta ja hoitoa sijaishuoltopaikka kykenee tarjoamaan, kun sijaishuoltopaikan omat toimintaedellytykset ovat kunnossa muun muassa toimintaperiaatteet, arvot, johtaminen ja henkilöstö. Nykyisin usealla paikkakunnalla on tarjolla kehittyneitä, laadukkaita ja monipuolisia lastensuojelun palveluja. Kunnat kilpailuttavat yksityisiä lastensuojeluyksiköitä, näin ollen laadukkaan palvelun tuottaminen on avainasemassa.