Avoin varhaiskasvatus työntekijöiden näkökulmasta
Lanki, Minna (2014)
Lanki, Minna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110315154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110315154
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni avoimen varhaiskasvatuksen merkitystä varhaiskasvatuksessa. Nähdäänkö avoin varhaiskasvatus yhtä tärkeänä kuin tavallinen varhaiskasvatus tavallisen päiväkodin puolella? Aloitin työni perehtymällä teoriaan, mitä on varhaiskasvatus ja avoin varhaiskasvatus. Sen jälkeen tutustuin erilaisiin avoimeen varhaiskasvatukseen liittyviin kysymyksiin, joihin sain vastauksia haastateltavina olleilta varhais-kasvatuksen työntekijöiltä.
Avoin varhaiskasvatus toteutetaan niin sanottuina avoimina- ja kerhopäivinä. Näihin voi osallistua koko perhe tai lapsi yksinään. Avoimen varhaiskasvatuksen toiminnassa on kaksi avointa päivää viikossa, joissa ai-kuinen voi käydä yhdessä lapsen kanssa leikkimässä, laulamassa, askartelemassa ja tapaamassa muita perheitä. Kerhotoiminta on pelkästään lapsille, joissa lapset on jaettu iän mukaan. Avoimet päivät ja kerho-toiminta ovat molemmat suunnitelmallista varhaiskasvatustoimintaa, joissa ohjataan ja neuvotaan lasta eri-laisissa toiminnoissa. Kerhoissa on myös vapaan leikin mahdollisuus ja ohjattua toimintaa lapsiryhmässä sekä lapsille tärkeä eväshetki.
Avoin varhaiskasvatus nähdään tärkeänä osana varhaiskasvatusta. Siellä perheillä on mahdollisuus tavata muita samassa tilanteessa olevia perheitä, vanhemmat saavat viettää yhteistä aikaa lastensa kanssa sekä aikuiset voivat luoda kontakteja toisiin aikuisiin. Avoin varhaiskasvatus on ennaltaehkäisevää työtä, palve-luohjausta sekä perheille paikka, jossa saa tarvittaessa tukea, ohjausta ja kannustusta lastensa kasvatus-työssä. Avoimessa varhaiskasvatuksessa lapsi saa leikkiä, hän oppii sosiaalisiataitoja sekä vuorovaikutustaitoja sekä uusia asioita ja lapsi saa myös kavereita. Lapsi saa virikkeitä ja iloa. Avoimeen varhaiskasvatukseen haluttaisiin lisää koulutusta ja resursseja sekä toivottaisiin, että muutkin ihmiset kuin avoimen työntekijät näkisivät avoimen varhaiskasvatuksen tärkeyden.
Avoin varhaiskasvatus toteutetaan niin sanottuina avoimina- ja kerhopäivinä. Näihin voi osallistua koko perhe tai lapsi yksinään. Avoimen varhaiskasvatuksen toiminnassa on kaksi avointa päivää viikossa, joissa ai-kuinen voi käydä yhdessä lapsen kanssa leikkimässä, laulamassa, askartelemassa ja tapaamassa muita perheitä. Kerhotoiminta on pelkästään lapsille, joissa lapset on jaettu iän mukaan. Avoimet päivät ja kerho-toiminta ovat molemmat suunnitelmallista varhaiskasvatustoimintaa, joissa ohjataan ja neuvotaan lasta eri-laisissa toiminnoissa. Kerhoissa on myös vapaan leikin mahdollisuus ja ohjattua toimintaa lapsiryhmässä sekä lapsille tärkeä eväshetki.
Avoin varhaiskasvatus nähdään tärkeänä osana varhaiskasvatusta. Siellä perheillä on mahdollisuus tavata muita samassa tilanteessa olevia perheitä, vanhemmat saavat viettää yhteistä aikaa lastensa kanssa sekä aikuiset voivat luoda kontakteja toisiin aikuisiin. Avoin varhaiskasvatus on ennaltaehkäisevää työtä, palve-luohjausta sekä perheille paikka, jossa saa tarvittaessa tukea, ohjausta ja kannustusta lastensa kasvatus-työssä. Avoimessa varhaiskasvatuksessa lapsi saa leikkiä, hän oppii sosiaalisiataitoja sekä vuorovaikutustaitoja sekä uusia asioita ja lapsi saa myös kavereita. Lapsi saa virikkeitä ja iloa. Avoimeen varhaiskasvatukseen haluttaisiin lisää koulutusta ja resursseja sekä toivottaisiin, että muutkin ihmiset kuin avoimen työntekijät näkisivät avoimen varhaiskasvatuksen tärkeyden.