Viisivuotinen strategia : Case KATIM
Varho, Eemil (2023)
Varho, Eemil
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534583
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä päivitettiin yrityksen KATIM viisivuotinen strategia. Projekti tehtiin keräämällä aineistoa yrityksen johdolta ja keskustelujen kautta. Toimeksiantajana toimi Digital 14 Oy.
Päätavoitteena oli päivittää vanhentunut strategiamateriaali. Toisena tavoitteena oli tehdä Porterin viiden kilpailuvoiman analyysi, jota pystyi hyödyntämään strategian päivittämisessä. Tämän strategian voi viestiä ulkoisille sidosryhmille ja siitä on poistettu yrityksen aiheet, joita ei haluta viestiä ulkoisille sidosryhmille. Materiaalia voi käyttää yrityksen sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä. Yritys on tietyillä markkinoilla uusi, jolloin strategian viestintä on läpinäkyvää.
Viitekehyksen avulla pystyttiin rakentamaan perusteellinen strategian pohja. Tämän lisäksi viitekehyksen avulla pystyttiin rajaamaan strategian teoriaa. Projektin menetelminä käytettiin aineiston keräämistä, keskusteluja, joiden avulla vanha strategia pystyttiin päivittämään. Teoriaa opinnäytetyöhön on kerätty eri lähteistä, kuten kirjoista, tutkimuksista ja artikkeleista.
Projektin lopputulos, KATIMin viisivuotinen strategia, esitetään opinnäytetyön lopussa. Työstä on jätetty pois aiheet, joita yritys ei halua viestiä ulkoisille sidosryhmille. Lopputuloksesta näkyy strategian keskeiset teemat ja se kertoo yrityksen uuden suunnan. Viisivuotisen strategian jälkeen esitetään Porterin viiden kilpailuvoiman kilpailuanalyysi, joka on tehty taulukkoon.
Päätavoitteena oli päivittää vanhentunut strategiamateriaali. Toisena tavoitteena oli tehdä Porterin viiden kilpailuvoiman analyysi, jota pystyi hyödyntämään strategian päivittämisessä. Tämän strategian voi viestiä ulkoisille sidosryhmille ja siitä on poistettu yrityksen aiheet, joita ei haluta viestiä ulkoisille sidosryhmille. Materiaalia voi käyttää yrityksen sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä. Yritys on tietyillä markkinoilla uusi, jolloin strategian viestintä on läpinäkyvää.
Viitekehyksen avulla pystyttiin rakentamaan perusteellinen strategian pohja. Tämän lisäksi viitekehyksen avulla pystyttiin rajaamaan strategian teoriaa. Projektin menetelminä käytettiin aineiston keräämistä, keskusteluja, joiden avulla vanha strategia pystyttiin päivittämään. Teoriaa opinnäytetyöhön on kerätty eri lähteistä, kuten kirjoista, tutkimuksista ja artikkeleista.
Projektin lopputulos, KATIMin viisivuotinen strategia, esitetään opinnäytetyön lopussa. Työstä on jätetty pois aiheet, joita yritys ei halua viestiä ulkoisille sidosryhmille. Lopputuloksesta näkyy strategian keskeiset teemat ja se kertoo yrityksen uuden suunnan. Viisivuotisen strategian jälkeen esitetään Porterin viiden kilpailuvoiman kilpailuanalyysi, joka on tehty taulukkoon.