Digitaalinen B2B-liidien generointi käyttäen CRM-markkinointityökalua
Ammunet, Elias (2023)
Ammunet, Elias
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534473
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä kotimaisen teollisen suuryrityksen Yritys X:n kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Yritys X:n kotimaan digitaalisen B2B-liidien generoinnin ja markkinoinnin automaation nykytila sekä tehdä sen pohjalta kehityssuunnitelma. Kehityssuunnitelmassa huomioitiin kaikki nykytilassa toimivaksi todetut toiminnot ja pyrittiin ratkaisemaan löydettyjä epäkohtia kehitysideoiden avulla.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kokonaisuus, jonka aineiston hankinnassa sovellettiin toimintatutkimuksen menetelmiä. Tietoperusta koostui teoreettisesta kirjallisuudesta ja alan ammattilaisten teksteistä. Suurin osa toiminnallisessa osuudessa esiintyvästä aineistosta hankittiin kvalitatiivisella haastattelututkimuksella. Loput aineistosta koostui Yritys X:n ja sen kumppaneiden materiaaleista, toimeksiantajan kanssa käydyistä keskusteluista sekä opinnäytetyön tekijän tekemistä havainnoista Yritys X:n ohjelmistoista.
Opinnäytetyön tuloksena onnistuttiin tuottamaan kehityssuunnitelma, joka pitää sisällään lukuisia kehitysideoita, jotka perustuvat esitettyyn tietoperustaan ja ovat johdettuja kuvatusta nykytilasta. Johtopäätöksinä todettiin liidien generoinnin vaativan tiivistä myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä. Monikanavainen markkinoinnin automaatio tehostaa liidien generointia, mutta toimiakseen se vaatii aktiivisen toiminnan kirjaamisen CRM-järjestelmässä. Kirjaamisen aktiivisuutta voidaan edistää johtamalla CRM:n avulla, mikä kehittää toiminnan mitattavuutta. Monipuolinen markkinointikeinojen käyttö ja toiminnan mittaaminen sekä seuraaminen ovat niin ikään kehityksen kannalta välttämättömiä.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kokonaisuus, jonka aineiston hankinnassa sovellettiin toimintatutkimuksen menetelmiä. Tietoperusta koostui teoreettisesta kirjallisuudesta ja alan ammattilaisten teksteistä. Suurin osa toiminnallisessa osuudessa esiintyvästä aineistosta hankittiin kvalitatiivisella haastattelututkimuksella. Loput aineistosta koostui Yritys X:n ja sen kumppaneiden materiaaleista, toimeksiantajan kanssa käydyistä keskusteluista sekä opinnäytetyön tekijän tekemistä havainnoista Yritys X:n ohjelmistoista.
Opinnäytetyön tuloksena onnistuttiin tuottamaan kehityssuunnitelma, joka pitää sisällään lukuisia kehitysideoita, jotka perustuvat esitettyyn tietoperustaan ja ovat johdettuja kuvatusta nykytilasta. Johtopäätöksinä todettiin liidien generoinnin vaativan tiivistä myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä. Monikanavainen markkinoinnin automaatio tehostaa liidien generointia, mutta toimiakseen se vaatii aktiivisen toiminnan kirjaamisen CRM-järjestelmässä. Kirjaamisen aktiivisuutta voidaan edistää johtamalla CRM:n avulla, mikä kehittää toiminnan mitattavuutta. Monipuolinen markkinointikeinojen käyttö ja toiminnan mittaaminen sekä seuraaminen ovat niin ikään kehityksen kannalta välttämättömiä.