Peliohjelmoijana 3D-tasohyppelypelin kehitysprojektissa
Hänninen, Matti (2023)
Hänninen, Matti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120534528
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä seurataan peliohjelmoijan arkea ja työskentelyä 3Dtasohyppelypelin kehitysprojektissa. Päiväkirjatyöskentelyä seurattiin 65 työpäivän eli 13 työviikon ajan. Opinnäytetyön tavoitteina oli kirjoittajan osaamisen kehittäminen ja ammatillisen kehittymisen seuraaminen erilaisissa peliohjelmoinnin työtehtävissä. Tämän lisäksi tavoitteena oli tarkastelujakson aikana esiintyvien työtehtävien tehokas edistäminen.
Opinnäytetyössä käydään läpi työn aloitustilanne, joka sisältää kuvauksen kirjoittajan pääasiallisista työtehtävistä, niihin vaaditusta osaamisesta sekä kehittymisen arvioinnista lähtö- ja tavoitetilanteessa ja työntekoon vaikuttavista sidosryhmistä. Päiväkirjaosiossa tarkastellaan kirjoittajan työtehtäviä. Päiväkirjaosiossa keskityttiin peliohjelmoijan arjessa esiintyviin työtehtäviin, niissä ilmenneisiin haasteisiin sekä onnistumisiin ja erilaisten ratkaisumallien kehittämiseen. Työssä analysoitiin 3D-tasohyppelypelien peruselementtejä ja niiden esiintymistä kehitysprojektissa. Työssä käsiteltiin pienen pelistudion ainoan peliohjelmoijan ajatuksia ja kyseisen roolin tuomaa vastuuta.
Opinnäytetyön kirjoittajan ammatillisessa osaamisessa havaittiin konkreettista kehitystä. Tämä ilmenee uusien työkalujen käyttöönotossa, uusien toimintamallien löytämisessä ja
oman ammatillisen osaamisen tunnistamisessa.
Opinnäytetyössä käydään läpi työn aloitustilanne, joka sisältää kuvauksen kirjoittajan pääasiallisista työtehtävistä, niihin vaaditusta osaamisesta sekä kehittymisen arvioinnista lähtö- ja tavoitetilanteessa ja työntekoon vaikuttavista sidosryhmistä. Päiväkirjaosiossa tarkastellaan kirjoittajan työtehtäviä. Päiväkirjaosiossa keskityttiin peliohjelmoijan arjessa esiintyviin työtehtäviin, niissä ilmenneisiin haasteisiin sekä onnistumisiin ja erilaisten ratkaisumallien kehittämiseen. Työssä analysoitiin 3D-tasohyppelypelien peruselementtejä ja niiden esiintymistä kehitysprojektissa. Työssä käsiteltiin pienen pelistudion ainoan peliohjelmoijan ajatuksia ja kyseisen roolin tuomaa vastuuta.
Opinnäytetyön kirjoittajan ammatillisessa osaamisessa havaittiin konkreettista kehitystä. Tämä ilmenee uusien työkalujen käyttöönotossa, uusien toimintamallien löytämisessä ja
oman ammatillisen osaamisen tunnistamisessa.