Katsaus videopelien modaamiseen
Vasylchenko, Valeria (2023)
Vasylchenko, Valeria
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634702
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää videopelien modausta käsitteenä, sen alkuperää ja kehitystä nykypäivään, modityyppien tarkoitusta ja eroja ja modausten oikeudellisia näkökohtia. Opinnäytetyössä perehdytään videopelien modauksen juuriin, modaushistorian tunnetuimpiin tuotoksiin ja merkittävimpiin tekijöihin. Opinnäytetyössä perehdytään modien tekijöiden motiiveihin ja modausyhteisöjen toimintaan ja periaatteisiin. Opinnäytetyö on toteutettu laajennettuna kirjallisuuskatsauksena ja lähteinä on käytetty pääosin kansainvälisiä videopelien modausyhteisöjen verkkosivuja ja artikkeleita verkkolehdistä sekä kansainvälisiä artikkeleita akateemisista verkkolehdistä. Lähteistä poimittujen tietojen ja lähteiden vertailun kautta keskitytään erityisesti selventämään videopelien modaukseen liittyviä käsitteitä, sen historian mahdollisimman tarkkaa aikajanaa sekä oikeudellisia haasteita liittyen modien julkaisuun. Työssä kerrotaan myös minkälaisia lopputuloksia eri modityypeille niiden eri kehittäjät pyrkivät saamaan aikaan. Opinnäytetyössä esitellään modernin videopelien modauksen syntymistä ja tarjotaan kattava kuva modaamisen maailmasta henkilökohtaisella tietokoneella. Opinnäytetyö voi kertoa pelaajille modaamisen monimuotoisia mahdollisuuksia ja tarjota videopelien kehittäjille näkökulman pelaajien kiinnostuksen kohteisiin. Opinnäytetyö tarjoaa näkökulmia siihen, miksi videopelien modattavuus voi olla tärkeää videopelien suosion ja menestyksen kannalta. Sen lisäksi opinnäytetyö kannustaa videopelien modien käyttäjiä ja kehittäjiä huolellisuuteen ja varovaisuuteen hyväksyessään loppukäyttäjän lisenssisopimuksia ja käyttäessä tuotteita, jotka ovat suojattuna tekijänoikeuksilla. The purpose of this thesis is to explore the concept of video game modding, its origins and evolution to the present day, purposes, and differences of various types of mods, as well as the legal aspects of modding. The thesis delves into the roots of video game modding, the most notorious products and the most significant contributors in its history. It also explores the motives of mod creators and the functioning and principles within modding communities. This thesis is conducted as an extensive literature review, drawing mainly from international video game modding community websites, articles from online publications, and international academic articles. Through comparing information gathered from these sources, the focus lies on clarifying the concepts related to video game modding, establishing a detailed timeline of its history, and examining legal challenges concerning mod publication. The thesis also illustrates the different objectives that developers aim to achieve with various types of mods. This thesis presents the emergence of modern video game modding and provides a comprehensive overview of the world of modding on personal computers. The thesis tells players about the diverse possibilities of modding and offer game developers insight into players’ interests. It provides perspectives on why the modability of video games can be crucial for their popularity and success. Additionally, the thesis encourages caution and attentiveness among users and developers when accepting end-user license agreements and using products protected by copyrights.