Kohderyhmän määrittäminen ja markkinoinnin suunnittelu
Kuutti, Julia (2023)
Kuutti, Julia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120434244
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Riihimäen Pool & Sports Cafe Oy, käyttönimeltään Riihimäen Poolbar. Poolbar on riihimäkeläinen biljardisali. Opinnäytetyön tarkoituksena on kohderyhmän määrittäminen ja markkinointisuunnitelman laatiminen. Opinnäytetyön tavoitteena on tunnistaa keskeiset asiakasryhmät ja laatia asiakasryhmiä vastaava markkinointisuunnitelma.
Tietoperustassa käsitellään yrityksen toimintaympäristön analysointia, markkinointistrategiaa, kohderyhmän määrittämistä ja markkinoinnin suunnittelua. Tietoperustassa esitellään myös asiakkaan polku.
Osana opinnäytetyötä Poolbarilla suoritettiin huhtikuussa 2023 asiakaskyselytutkimus. Tutkimuksen avulla pystyttiin määrittämään Poolbarin asiakasryhmiä. Lisäksi opinnäytetyön tuloksena tehtiin asiakasryhmiä vastaava markkinointisuunnitelma.
Poolbarin markkinoinnin onnistumisen kannalta markkinoinnin suunnittelu, ylläpitäminen ja jatkuvuus on tärkeää. Keskeisimmät kehitysehdotukset liittyvät verkkosivujen uudistamiseen, sosiaalisessa mediassa markkinointiin sekä hakukoneoptimoinnin päivittämiseen.
Tietoperustassa käsitellään yrityksen toimintaympäristön analysointia, markkinointistrategiaa, kohderyhmän määrittämistä ja markkinoinnin suunnittelua. Tietoperustassa esitellään myös asiakkaan polku.
Osana opinnäytetyötä Poolbarilla suoritettiin huhtikuussa 2023 asiakaskyselytutkimus. Tutkimuksen avulla pystyttiin määrittämään Poolbarin asiakasryhmiä. Lisäksi opinnäytetyön tuloksena tehtiin asiakasryhmiä vastaava markkinointisuunnitelma.
Poolbarin markkinoinnin onnistumisen kannalta markkinoinnin suunnittelu, ylläpitäminen ja jatkuvuus on tärkeää. Keskeisimmät kehitysehdotukset liittyvät verkkosivujen uudistamiseen, sosiaalisessa mediassa markkinointiin sekä hakukoneoptimoinnin päivittämiseen.