Automyynnin digitalisaation tärkeimmät työkalut ja toimintatavat : mitä automyyjältä vaaditaan nykypäivänä?
Siimes, Jere (2023)
Siimes, Jere
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634807
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää eri digitalisaation työkaluja sekä niiden tärkeyttä automyyjän näkökulmasta. Lisäksi tavoitteena oli löytää toimivia toimintatapoja automyyjän arkeen.
Opinnäytetyössä on kaksi osaa: teoreettinen viitekehys sekä kvalitatiivinen tutkimusosuus. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi autokannan nykytilanne, autokauppa ennen digitalisaatiota sekä autokaupan nykytilanne ja tulevaisuus. Tutkimusosuudessa käydään läpi vastaukset kyselyyn, joka tehtiin tietyn autokaupan uusien autojen myyjille sekä vaihtoautojen myyjille.
Vastauksissa suosituimpana kommunikaatiokanavana asiakkaiden kanssa pidettiin sähköpostia, mutta myös liikkeiden oman chatin tärkeys on nousussa. Erityisesti vaihtoautojen myyjillä chat on ahkerassa käytössä ja uusienkin autojen myyjät kokevat chatin tärkeyden korostuvan tulevaisuudessa. Sosiaalisen median, kuten Facebookin ja LinkedInin käyttö on myyjien kesken vähäistä, mutta senkin roolin odotetaan kasvavan. Vastaajat kokivat automyyjän tärkeimmiksi ominaisuuksiksi asiakaspalvelutaidot sekä asiakaslähtöisen asenteen. Vastaajien mielestä yritykselle kilpailuedun antaa toimivat ja visuaalisesti miellyttävät nettisivut sekä automyyjän ammattitaito. Pienilläkin muutoksilla voidaan saada merkittävä kilpailuetu erittäin tasaisella sekä kilpailullisella alalla.
Opinnäytetyössä on kaksi osaa: teoreettinen viitekehys sekä kvalitatiivinen tutkimusosuus. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi autokannan nykytilanne, autokauppa ennen digitalisaatiota sekä autokaupan nykytilanne ja tulevaisuus. Tutkimusosuudessa käydään läpi vastaukset kyselyyn, joka tehtiin tietyn autokaupan uusien autojen myyjille sekä vaihtoautojen myyjille.
Vastauksissa suosituimpana kommunikaatiokanavana asiakkaiden kanssa pidettiin sähköpostia, mutta myös liikkeiden oman chatin tärkeys on nousussa. Erityisesti vaihtoautojen myyjillä chat on ahkerassa käytössä ja uusienkin autojen myyjät kokevat chatin tärkeyden korostuvan tulevaisuudessa. Sosiaalisen median, kuten Facebookin ja LinkedInin käyttö on myyjien kesken vähäistä, mutta senkin roolin odotetaan kasvavan. Vastaajat kokivat automyyjän tärkeimmiksi ominaisuuksiksi asiakaspalvelutaidot sekä asiakaslähtöisen asenteen. Vastaajien mielestä yritykselle kilpailuedun antaa toimivat ja visuaalisesti miellyttävät nettisivut sekä automyyjän ammattitaito. Pienilläkin muutoksilla voidaan saada merkittävä kilpailuetu erittäin tasaisella sekä kilpailullisella alalla.