Asiakastyytyväisyystutkimus Hämeenlinnan Terveyspalvelut -liikelaitokselle terveyshyötymallin hoitosuunnitelmasta
Helsto, Jenna; Närhi, Katri (2014)
Helsto, Jenna
Närhi, Katri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090913814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090913814
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa asiakastyytyväisyystutkimus Hämeenlinnan Terveyspalvelut -liikelaitokselle terveyshyötymallin (Chronic Care Model) hoitosuunnitelmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä asiat toimivat hoitosuunnitelmassa, mitä ongelmakohtia siinä on ja miten sitä voitaisiin kehittää. Opinnäytetyön tulosten perusteella Hämeenlinnan Terveyshyötypalvelut voi kehittää asiakkaiden hoitoa sekä hoitosuunnitelmaa.
Opinnäytetyön ajatus syntyi Hyvinkään Laurean opiskelijoiden toteuttamasta hankkeesta Hämeenlinnan Terveyspalveluille keväällä 2013. Hanke toteutettiin asiakastyytyväisyystutkimuksena, jossa tutkittiin asiakkaiden tyytyväisyyttä Terveyshyötypalveluihin. Hankkeen tutkimuksessa todettiin, että hoitosuunnitelmassa on ongelmakohtia. Toive hoitosuunnitelman tutkimisesta opinnäytetyönä tuli Hämeenlinnan Terveyspalveluilta. Hämeenlinnan Terveyspalvelut on ollut mukana pitkäaikaissairauksien ennaltaehkäisyyn ja hoitoon paneutuvassa Potku-hankkeessa (Potilas kuljettajan paikalle). Hanke toteutuu Hämeenlinnassa terveyshyötymallin mukaisesti. Terveyshyötymallin päätarkoitus on hoitaa pitkäaikaissairauksia niiden vaatimalla tavalla ja unohtaa vallalla olevat akuuttihoidon piirteet pitkäaikaissairaiden hoidossa. Terveyshyötymalli keskittyy asiakkaan pitkäaikaissairauksien omahoitoon ja asiakkaan voimaannuttamiseen muun muassa hoitosuunnitelman avulla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään hankkeita, jotka ovat Hämeenlinnan Terveyspalvelut -liikelaitoksen palveluiden takana, terveyshyötymallia, hoitosuunnitelmaa, omahoitoa, voimaantumista, asiakkuutta, pitkäaikaissairauksia sekä terveyden edistämisen merkitystä terveyshyötymallin avulla. Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osuudessa selvitettiin tyytyväisyyttä hoitosuunnitelmaan asiakkaiden näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, haastattelemalla kymmentä Hämeenlinnan Terveyshyötypalveluiden asiakasta. Haastatteluteemat koskivat hoitosuunnitelmaa yleisesti, sen tekoa, päivitystä, sisältöä, kehittämistä sekä asiakkaan hoitoa hoitosuunnitelman avulla. Litteroitu haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä, joka mahdollisti aineiston käsittelyn informaatiota kadottamatta. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että hoitosuunnitelma on hyvä osa asiakkaan hoitoa, mutta sen tarkoitus ei välttämättä toteudu käytännön hoidossa. Tuloksista nousi esiin, että hoitosuunnitelman sisältöä ja tarkoitusta tulisi korostaa enemmän osana asiakkaan hoitoa.
Opinnäytetyön ajatus syntyi Hyvinkään Laurean opiskelijoiden toteuttamasta hankkeesta Hämeenlinnan Terveyspalveluille keväällä 2013. Hanke toteutettiin asiakastyytyväisyystutkimuksena, jossa tutkittiin asiakkaiden tyytyväisyyttä Terveyshyötypalveluihin. Hankkeen tutkimuksessa todettiin, että hoitosuunnitelmassa on ongelmakohtia. Toive hoitosuunnitelman tutkimisesta opinnäytetyönä tuli Hämeenlinnan Terveyspalveluilta. Hämeenlinnan Terveyspalvelut on ollut mukana pitkäaikaissairauksien ennaltaehkäisyyn ja hoitoon paneutuvassa Potku-hankkeessa (Potilas kuljettajan paikalle). Hanke toteutuu Hämeenlinnassa terveyshyötymallin mukaisesti. Terveyshyötymallin päätarkoitus on hoitaa pitkäaikaissairauksia niiden vaatimalla tavalla ja unohtaa vallalla olevat akuuttihoidon piirteet pitkäaikaissairaiden hoidossa. Terveyshyötymalli keskittyy asiakkaan pitkäaikaissairauksien omahoitoon ja asiakkaan voimaannuttamiseen muun muassa hoitosuunnitelman avulla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään hankkeita, jotka ovat Hämeenlinnan Terveyspalvelut -liikelaitoksen palveluiden takana, terveyshyötymallia, hoitosuunnitelmaa, omahoitoa, voimaantumista, asiakkuutta, pitkäaikaissairauksia sekä terveyden edistämisen merkitystä terveyshyötymallin avulla. Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osuudessa selvitettiin tyytyväisyyttä hoitosuunnitelmaan asiakkaiden näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, haastattelemalla kymmentä Hämeenlinnan Terveyshyötypalveluiden asiakasta. Haastatteluteemat koskivat hoitosuunnitelmaa yleisesti, sen tekoa, päivitystä, sisältöä, kehittämistä sekä asiakkaan hoitoa hoitosuunnitelman avulla. Litteroitu haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä, joka mahdollisti aineiston käsittelyn informaatiota kadottamatta. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että hoitosuunnitelma on hyvä osa asiakkaan hoitoa, mutta sen tarkoitus ei välttämättä toteudu käytännön hoidossa. Tuloksista nousi esiin, että hoitosuunnitelman sisältöä ja tarkoitusta tulisi korostaa enemmän osana asiakkaan hoitoa.