Tiedolla johtaminen markkinointisuunnitelman laatimisen tukena: Markkinointisuunnitelma B2B-yritykselle
Kurki, Emma (2023)
Kurki, Emma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735006
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimeksiantajayritykselle markkinointisuunnitelma, jonka laatimisessa hyödynnettiin tiedolla johtamista. Opinnäytetyön tavoite oli rakentaa toimiva, realistinen ja tehokas markkinointisuunnitelma, jossa markkinointiresurssit kohdistetaan tarkoituksenmukaisiin ja perusteltuihin toimenpiteisiin. Markkinointisuunnitelman toimenpiteiden tuli olla helposti toteutettavia ja ylläpidettäviä, jotta suunnitelman implementoiminen käytäntöön olisi toimeksiantajayritykselle mahdollista jo olemassa olevien resurssien puitteissa. Opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen ja se koostuu teoreettisesta tietopohjasta sekä markkinointisuunnitelmasta, jonka tavoitteena oli toimeksiantajayrityksen asiakasvirran lisääminen ja tunnettavuuden kasvattaminen. Markkinointisuunnitelman tarkoituksena oli myös tuoda toimeksiantajayrityksen markkinoinnin arkeen suunnitelmallisuutta ja uusia toimenpide-ehdotuksia. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi markkinointisuunnitelma, jonka toimenpidevalinnat perustuvat toimeksiantajayrityksen hallussa olevaan dataan ja yrityksen liiketoimintaan. Dataa tutkimalla ja analysoimalla tehtiin erilaisia johtopäätöksiä, joiden pohjalta päädyttiin perusteltuihin ja käytännönläheisiin markkinointitoimenpiteisiin.