Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Case: K-Citymarket Joensuu Keskusta
Surakka, Joona (2023)
Surakka, Joona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735040
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda sosiaalisen median markkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle, joka toimii elintarvikkeiden vähittäiskauppana. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Yrityksen käytössä ei aikaisemmin ollut sosiaalisen medianmarkkinointisuunnitelmaa. Tarkoitus oli luoda helppokäyttöinen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma yrityksen henkilökunnalle, jotta sosiaalisen median markkinointi saataisiin alkamaan suunnitelmallisesti.
Opinnäytetyön tietoperustana toimii markkinoinnin kirjallisuus ja valikoidut verkkolähteet, joissa esitellään sosiaalista mediaa ja sen kanavia, kohderyhmän tärkeyttä ja SOSTAC-mallia. SOSTAC-mallia käytetään sosiaalisen median markkinointisuunnitelman laatimiseen.
Opinnäytetyön produkti on tietoperustan avulla luotu sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Produktissa arvioidaan yrityksen nykytilaa, kilpailijoita, tavoitteita, strategiaa, toimenpiteitä ja tuloksia. Markkinointisuunnitelmassa keskitytään kahteen sosiaalisen median alustaan, joiksi valikoituivat Facebook sekä Instagram. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa avustamaan luotiin markkinoinnin vuosikalenteri sekä sosiaalisen median julkaisukalenteri henkilökuntaa varten.
Opinnäytetyön tietoperustana toimii markkinoinnin kirjallisuus ja valikoidut verkkolähteet, joissa esitellään sosiaalista mediaa ja sen kanavia, kohderyhmän tärkeyttä ja SOSTAC-mallia. SOSTAC-mallia käytetään sosiaalisen median markkinointisuunnitelman laatimiseen.
Opinnäytetyön produkti on tietoperustan avulla luotu sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Produktissa arvioidaan yrityksen nykytilaa, kilpailijoita, tavoitteita, strategiaa, toimenpiteitä ja tuloksia. Markkinointisuunnitelmassa keskitytään kahteen sosiaalisen median alustaan, joiksi valikoituivat Facebook sekä Instagram. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa avustamaan luotiin markkinoinnin vuosikalenteri sekä sosiaalisen median julkaisukalenteri henkilökuntaa varten.