Organisaation X yhtiöiden integraation vaikutukset asiakasprojekteissa
Lappalainen, Sami (2023)
Lappalainen, Sami
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735065
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Organisaatio X:lle, joka toimii monilla teollisuuden aloilla ja heidän liikevaihtonsa koostuu pääosin sopimusvalmistuksesta. Tutkimuksen päätavoitteena oli tutkia organisaation sisäisten tekijöiden vaikutusta asiakasprojekteihin ja tunnistaa mahdolliset kehityskohteet. Organisaation sisäisiä tekijöitä analysoidaan tehdyn tutkimuksen perusteella. Sisäisiä tekijöitä ovat arvot, viestintä, strategia, johtaminen ja mittaaminen.
Teoriaosuudessa keskityttiin työhyvinvointiin, strategiaan ja muihin organisaation sisäisiin käsitteisiin. Työhyvinvoinnin käsitettä käsiteltiin fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen näkökulman kautta, painottaen työn merkityksellisyyttä ja motivaatiotekijöitä. Tutkimus toteutettiin mixed methods -tutkimuksena, joka sisältää kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen osion. Kvalitatiivinen tutkimus suoritettiin suullisina haastatteluina, joiden avulla pyrittiin tunnistaa ongelmakohdat organisaatiossa. Kvantitatiivinen osio toteutettiin sähköisten kyselyiden avulla, joiden tarkoituksena oli kartoittaa organisaation eri ryhmien näkemyksiä työhyvinvoinnista ja organisaation sisäisistä tekijöistä.
Tutkimustulosten perusteella organisaatiolle suositellaan uuden strategian luomista. Luodun strategian jälkeen sen selkeyttämistä ja jalkauttamista kaikille eri organisaation tasoille pidettiin tärkeänä. Työhyvinvoinnin ja organisaation sisäisten tekijöiden kehittämisen ja mittaamisen nähtiin olevan keskeisiä menestystekijöitä organisaation tulevaisuudessa. Myös organisaation rakenteellisia muutoksia ehdotettiin.
Teoriaosuudessa keskityttiin työhyvinvointiin, strategiaan ja muihin organisaation sisäisiin käsitteisiin. Työhyvinvoinnin käsitettä käsiteltiin fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen näkökulman kautta, painottaen työn merkityksellisyyttä ja motivaatiotekijöitä. Tutkimus toteutettiin mixed methods -tutkimuksena, joka sisältää kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen osion. Kvalitatiivinen tutkimus suoritettiin suullisina haastatteluina, joiden avulla pyrittiin tunnistaa ongelmakohdat organisaatiossa. Kvantitatiivinen osio toteutettiin sähköisten kyselyiden avulla, joiden tarkoituksena oli kartoittaa organisaation eri ryhmien näkemyksiä työhyvinvoinnista ja organisaation sisäisistä tekijöistä.
Tutkimustulosten perusteella organisaatiolle suositellaan uuden strategian luomista. Luodun strategian jälkeen sen selkeyttämistä ja jalkauttamista kaikille eri organisaation tasoille pidettiin tärkeänä. Työhyvinvoinnin ja organisaation sisäisten tekijöiden kehittämisen ja mittaamisen nähtiin olevan keskeisiä menestystekijöitä organisaation tulevaisuudessa. Myös organisaation rakenteellisia muutoksia ehdotettiin.