Markkinointisuunnitelma yritykselle Dormakaba Suomi Oy
Lampola, Edvard; Vepsäläinen, Joona (2023)
Lampola, Edvard
Vepsäläinen, Joona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735068
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on laatia markkinointisuunnitelma yritykselle Dormakaba Suomi Oy. Dormakaba Suomi Oy on turvallisuusalan yritys. Markkinointisuunnitelmaa on tarkoitus käyttää yrityksen markkinoinnissa ja suunnitelmaa toteuttamalla kasvattaa yrityksen tunnettuutta kohderyhmässä.
Opinnäytetyön rakenteessa yhdistyy toiminnallisen osio ja teoriapohja. Työn keskeisinä lähteinä käytetään yrityksen edustajan haastatteluissa tarjoamaa tietoa yrityksestä, yrityksen nykyisten verkkosivujen sisältöä sekä uusinta digimarkkinoinnin ja markkinointiviestinnän kirjallisuutta. Opinnäytetyössä hyödynnetään alan ammattilaisten verkkoon tuottamaa materiaalia, mikä tukee ja täydentää kirjallisuuden tarjoamaa tietoa. Työn toteutus vaati ammatillisia taitoja ja kirjoittajana kehittymistä. Työ toteutettiin keväällä 2023.
Työn tuloksena syntyneessä markkinointisuunnitelmassa huomioidaan yrityksen tarpeet, joita ovat uusille markkinoille siirtyminen, markkinoinnin käynnistäminen kohdemarkkinoilla Suomessa, kohderyhmän tunnistaminen, myynnin asiakashankinnan tukeminen, kilpailijoiden markkinoinnin kilpailukeinojen tunnistaminen, yrityksen kilpailukeinojen hyödyntäminen markkinoinnissa, markkinointikeinojen kehittäminen, sosiaalisen median kanavien hyödyntäminen viestinnässä ja markkinoinnissa. Markkinointisuunnitelmassa käsitellään lisäksi maksetun mainonnan budjetointia ja kohdentamista kohderyhmälle sekä markkinoinnin seurantaa, mittaamista, ja toimeenpanoa. The objective of this practical thesis is to create the marketing plan for the company Dormakaba Suomi Oy. Dormakaba Suomi Oy is a security industry company. The marketing plan is intended to be used in the company's marketing efforts, and by implementing the plan, the goal is to increase the company's visibility within the target audience.
The structure of this thesis combines a practical and theoretical sections. The key sources for this thesis, insights garnered from interviews and data provided by representative of the company during the interviews. Theoretical material for this thesis has been gathered from Dormakaba´s website and the latest literature on digital marketing and marketing communications. The thesis also utilizes the material produced by professionals to support and complement the information provided by the literature. The implementation of the project required professional skills and personal development as an author. The marketing plan was implemented in the spring of 2023.
The marketing plan considers the company´s needs, including entering new markets, launching the company´s marketing in target markets in Finland, identifying the target audience, supporting customer acquisition in sales, identifying competitors` marketing strategies, leveraging the company´s competitive advantages, developing marketing strategies and utilizing social media channel´s in communication and marketing. The marketing plan also covers budgeting and targeting paid advertising to the target audience, as well as monitoring, measurement, and implementation of marketing.
Opinnäytetyön rakenteessa yhdistyy toiminnallisen osio ja teoriapohja. Työn keskeisinä lähteinä käytetään yrityksen edustajan haastatteluissa tarjoamaa tietoa yrityksestä, yrityksen nykyisten verkkosivujen sisältöä sekä uusinta digimarkkinoinnin ja markkinointiviestinnän kirjallisuutta. Opinnäytetyössä hyödynnetään alan ammattilaisten verkkoon tuottamaa materiaalia, mikä tukee ja täydentää kirjallisuuden tarjoamaa tietoa. Työn toteutus vaati ammatillisia taitoja ja kirjoittajana kehittymistä. Työ toteutettiin keväällä 2023.
Työn tuloksena syntyneessä markkinointisuunnitelmassa huomioidaan yrityksen tarpeet, joita ovat uusille markkinoille siirtyminen, markkinoinnin käynnistäminen kohdemarkkinoilla Suomessa, kohderyhmän tunnistaminen, myynnin asiakashankinnan tukeminen, kilpailijoiden markkinoinnin kilpailukeinojen tunnistaminen, yrityksen kilpailukeinojen hyödyntäminen markkinoinnissa, markkinointikeinojen kehittäminen, sosiaalisen median kanavien hyödyntäminen viestinnässä ja markkinoinnissa. Markkinointisuunnitelmassa käsitellään lisäksi maksetun mainonnan budjetointia ja kohdentamista kohderyhmälle sekä markkinoinnin seurantaa, mittaamista, ja toimeenpanoa.
The structure of this thesis combines a practical and theoretical sections. The key sources for this thesis, insights garnered from interviews and data provided by representative of the company during the interviews. Theoretical material for this thesis has been gathered from Dormakaba´s website and the latest literature on digital marketing and marketing communications. The thesis also utilizes the material produced by professionals to support and complement the information provided by the literature. The implementation of the project required professional skills and personal development as an author. The marketing plan was implemented in the spring of 2023.
The marketing plan considers the company´s needs, including entering new markets, launching the company´s marketing in target markets in Finland, identifying the target audience, supporting customer acquisition in sales, identifying competitors` marketing strategies, leveraging the company´s competitive advantages, developing marketing strategies and utilizing social media channel´s in communication and marketing. The marketing plan also covers budgeting and targeting paid advertising to the target audience, as well as monitoring, measurement, and implementation of marketing.