Tieto -ja viestintätekniikan opintotarjottimen kehittäminen verkko -opetukseen
Hyvärinen, Tarja (2023)
Hyvärinen, Tarja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835254
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää Ylä- Savon Ammattiopistolle Tieto- ja viestintätekniikan lähiopetuksessa suoritettavan perustutkinnon opintotarjottimen rinnalle verkossa opiskeltavan tutkinnon opintotarjotin ja kurssit. Työssä avataan nykyinen opintotarjotin ja lähdetään miettimään sen kehittämistä. Tutkimuksessa otetaan huomioon verkkopedagogiikka, työelämälähtöisyys ja digitaalisuus uuden tarjottimen
suunnittelussa.
Lähteenä käytettiin julkaisuja digitaalisuudesta, verkkopedagogiikasta sekä työelämälähtöisyydestä.
Kehitysmenetelmänä käytetiin konstruktiivista tutkimusta, jossa laaditan ratkaisuja ja luodaan tuloksia ongelman tarkastelun, sekä erilaisten kokeilujen ja opiskelijahaastattelujen avulla. Aloitettiin ongelman juuresta eli ”miten perustutkinto voidaan kehittää verkko-opetukseen soveltuvaksi.” Tästä eteenpäin, katsottiin muita osatekijöitä, jotka vaikuttavat tutkimukseen, kuten miksi tämä tutkimus on tärkeää tai millä tavalla se edesauttaa tulevaa varten.
Kehittämistyön aikana selvisi, kuinka paljon pystytään ”automatisoimaan” tehtävien tarkastusta ja seuraamaan oppista oppimisalustan avulla. Esimerkiksi palautusajat, tehtävien suorittaminen ja vastaukset. Lisäksi opiskelijoilta saatiin tietoa kurssien toimivuudesta itsenäiseen opiskeluun haastattelujen avulla.
suunnittelussa.
Lähteenä käytettiin julkaisuja digitaalisuudesta, verkkopedagogiikasta sekä työelämälähtöisyydestä.
Kehitysmenetelmänä käytetiin konstruktiivista tutkimusta, jossa laaditan ratkaisuja ja luodaan tuloksia ongelman tarkastelun, sekä erilaisten kokeilujen ja opiskelijahaastattelujen avulla. Aloitettiin ongelman juuresta eli ”miten perustutkinto voidaan kehittää verkko-opetukseen soveltuvaksi.” Tästä eteenpäin, katsottiin muita osatekijöitä, jotka vaikuttavat tutkimukseen, kuten miksi tämä tutkimus on tärkeää tai millä tavalla se edesauttaa tulevaa varten.
Kehittämistyön aikana selvisi, kuinka paljon pystytään ”automatisoimaan” tehtävien tarkastusta ja seuraamaan oppista oppimisalustan avulla. Esimerkiksi palautusajat, tehtävien suorittaminen ja vastaukset. Lisäksi opiskelijoilta saatiin tietoa kurssien toimivuudesta itsenäiseen opiskeluun haastattelujen avulla.