5–8-vuotiaiden lasten pistospelko: Opas pistospelkoisille lapsille ja heidän vanhemmilleen
Keränen, Milja (2023)
Keränen, Milja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735210
Tiivistelmä
Lapsi kohtaa elämässään useita eri tilanteita, joissa hän saa terveydenhuoltoonsa liittyen pistoksen, ja täten pistospelko onkin osana monen lapsipotilaan elämää. Pistospelko tarkoittaa pelkoa neuloja ja pistoksia kohtaan. Lapsilla ahdistavat ja pelottavat tilanteet ilmenevät raivokohtauksina, itkuna, aikuiseen tarrautumisena sekä jähmettymisenä. Keinoja pistospelon hallintaan ovat vastaanottokäynnin valmistelu, lapselle ja perheelle tutun hoitajan valitseminen, leikin hyödyntäminen pistostilanteessa, lapsen palkitseminen, lapsen huomion kiinnittäminen muualle sekä lääkkeelliset menetelmät.
Tämän opinnäyttyön tavoitteena oli lisätä tietoa lasten pistospelosta sekä antaa työkaluja lapsen pistospelon hallitsemiseen. Opinnäytetyön tehtävänä on tuottaa ensisijaisesti lapsille tarkoitettu opas pistospelosta, jonka avulla myös vanhemmat sekä hoitohenkilökunta voivat valmistella pistospelkoista lasta toimenpiteeseen. Opiskelijana olen kokenut oppaat hyödyllisinä apuvälineinä potilastyössä. Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena oli opas pistospelosta kärsivälle lapselle ja hänen vanhemmilleen. Opas tuotettiin Siun soten lasten- ja nuortentautien poliklinikalle (AHTI).
Pyysin palautetta toimeksiantajalta useampaan otteeseen ja muokkasin opasta saamani palautteen pohjalta. Palautteen mukaan oppaan sisältö oli selkeä ja visuaalinen ilme lapsille soveltuva. Tulevaisuudessa opinnäytetyön tuotosta voitaisiin käyttää myös lastenosastolla sekä lastenpsykiatrian poliklinikalla sekä lastenpsykiatrian osastolla. A child encounters various situations in life where they receive an injection in connection with their healthcare, and thus, the fear of injections is part of many paediatric patients’ lives. Needle phobia refers to the fear of needles and injections. In children, distressing and frightening situations manifest as tantrums, crying, clinging to adults, and freezing. Strategies for managing needle phobia include preparing for the appointment, choosing a familiar nurse for the child and family, utilizing play during the injection situation, rewarding the child, redirecting the child’s attention, and using pharmacological methods.
The aim of this thesis was to increase knowledge about the children’s fear of needles in children and to provide tools for managing a children’s needle phobia in children. The objective of the thesis was to produce a guidebook primarily for needle-phobic children and for their parents and healthcare staff what they can use to prepare children with a fear of needles for medical procedures. As a nursing student, I have found guides to be valuable tools in patient care. As the outcome of this practice-based thesis, a guide was produced for needle-phobic children and their parents. The guide was created for the Paediatric Outpatient Department at Siun sote (AHTI).
Feedback was requested from the commissioning organization on several occasions and the guidebook was revised based on the feedback received. According to the feedback, the content of the guide explicit and the visual appearance was well suited for children. In the future, the guidebook could be utilized in the paediatric ward, as well as in the Child Psychiatry Outpatient Department and Child Psychiatry Ward.
Tämän opinnäyttyön tavoitteena oli lisätä tietoa lasten pistospelosta sekä antaa työkaluja lapsen pistospelon hallitsemiseen. Opinnäytetyön tehtävänä on tuottaa ensisijaisesti lapsille tarkoitettu opas pistospelosta, jonka avulla myös vanhemmat sekä hoitohenkilökunta voivat valmistella pistospelkoista lasta toimenpiteeseen. Opiskelijana olen kokenut oppaat hyödyllisinä apuvälineinä potilastyössä. Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena oli opas pistospelosta kärsivälle lapselle ja hänen vanhemmilleen. Opas tuotettiin Siun soten lasten- ja nuortentautien poliklinikalle (AHTI).
Pyysin palautetta toimeksiantajalta useampaan otteeseen ja muokkasin opasta saamani palautteen pohjalta. Palautteen mukaan oppaan sisältö oli selkeä ja visuaalinen ilme lapsille soveltuva. Tulevaisuudessa opinnäytetyön tuotosta voitaisiin käyttää myös lastenosastolla sekä lastenpsykiatrian poliklinikalla sekä lastenpsykiatrian osastolla.
The aim of this thesis was to increase knowledge about the children’s fear of needles in children and to provide tools for managing a children’s needle phobia in children. The objective of the thesis was to produce a guidebook primarily for needle-phobic children and for their parents and healthcare staff what they can use to prepare children with a fear of needles for medical procedures. As a nursing student, I have found guides to be valuable tools in patient care. As the outcome of this practice-based thesis, a guide was produced for needle-phobic children and their parents. The guide was created for the Paediatric Outpatient Department at Siun sote (AHTI).
Feedback was requested from the commissioning organization on several occasions and the guidebook was revised based on the feedback received. According to the feedback, the content of the guide explicit and the visual appearance was well suited for children. In the future, the guidebook could be utilized in the paediatric ward, as well as in the Child Psychiatry Outpatient Department and Child Psychiatry Ward.