Alustava liiketoimintasuunnitelma valokuvausalan yritykselle : case Yritys X
Pesonen, Mira (2023)
Pesonen, Mira
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735075
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia alustava liiketoimintasuunnitelma valokuvausalan yritykselle. Tarkoituksena oli selvittää liiketoimintasuunnitelmaan liittyviä asioita sekä miten aloittavan yrityksen tulisi markkinoida itseään ja kuinka tehdään kilpailija-analyysi. Tavoitteena oli myös auttaa aloittavaa yrittäjää toiminnan aloittamisessa, ja mahdollistaa liiketoimintasuunnitelman hyödyntäminen tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin ensin liiketoimintasuunnitelmaa, sen hyötyjä ja sisältöä, sitten markkinoinnin suunnittelua ja lopuksi kilpailija-analyysiä. Toiminnallisessa osuudessa laadittiin alustava liiketoimintasuunnitelma, hyödyntäen menetelminä benchmarkingia, yritysneuvontaa ja mentorointia.
Alustava liiketoimintasuunnitelma toteutettiin Canva-ohjelmistoon. Liiketoimintasuunnitelmassa kuvataan yrityksen liikeideaa, sen toteuttamista käytännöntasolla sekä kannattavuutta. Aloittavan yrityksen markkinoinnissa korostuu digitaalinen markkinointi ja yrityksen käyttäjäystävälliset verkkosivut. Kilpailija-analyysi tuo esiin esimerkiksi tekoälyn kehittymisen tuoman uhkan valokuvausalalle. Liiketoimintasuunnitelma toimii käytännön työkaluna, ja sitä hyödynnetään pian, kun tekijä aloittaa kevytyrittäjänä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin ensin liiketoimintasuunnitelmaa, sen hyötyjä ja sisältöä, sitten markkinoinnin suunnittelua ja lopuksi kilpailija-analyysiä. Toiminnallisessa osuudessa laadittiin alustava liiketoimintasuunnitelma, hyödyntäen menetelminä benchmarkingia, yritysneuvontaa ja mentorointia.
Alustava liiketoimintasuunnitelma toteutettiin Canva-ohjelmistoon. Liiketoimintasuunnitelmassa kuvataan yrityksen liikeideaa, sen toteuttamista käytännöntasolla sekä kannattavuutta. Aloittavan yrityksen markkinoinnissa korostuu digitaalinen markkinointi ja yrityksen käyttäjäystävälliset verkkosivut. Kilpailija-analyysi tuo esiin esimerkiksi tekoälyn kehittymisen tuoman uhkan valokuvausalalle. Liiketoimintasuunnitelma toimii käytännön työkaluna, ja sitä hyödynnetään pian, kun tekijä aloittaa kevytyrittäjänä.