Uusasiakashankinta ja asiakkaan sitouttaminen B2B-liiketoiminnassa digitaalisen markkinoinnin avulla
Pylsy, Sara-Karin (2023)
Pylsy, Sara-Karin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735193
Tiivistelmä
Digitalisaatio on tuonut muutoksia kaikkiin liiketoiminnan osa-alueisiin. Nykyisessä maailmassa yritysten tulee kehittää toimintatapojansa pysyäkseen mukana kilpailussa. Tietoa on helposti saatavissa sekä vertailu ja ostaminen eri digitaalisten kanavien avulla on helppoa ja nopeaa. Uusasiakashankintaa ja asiakkaiden sitoutumista voidaan tehostaa yrityksissä keskittymällä monikanavaiseen digitaaliseen markkinointiin.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisilla digitaalisen markkinoinnin keinoilla kohdeyrityksen uusasiakashankintaa ja asiakkaiden sitoutumista voitaisiin kehittää. Työn teoreettinen viitekehys keskittyi uusasiakashankintaan ja asiakkaan sitouttamisen teoriaan sekä digitaaliseen markkinointiin. Tutkimuksessa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä, haastattelua ja kyselyä, joiden avulla kartoitettiin uusasiakashankinnan nykytilaa ja potentiaalisten asiakkaiden toiveita ja odotuksia yhteistyöyritykseltä. Konstruktiivisen tutkimuksen myötä yrityksessä tehtiin toimia ja tutkimuksen pohjalta laadittiin kehittämisehdotuksia.
Keskeisinä asioina tutkimuksen tuloksissa nousee esille digitalisaatio, laadukkuus ja vastuullisuus. Kohdeyrityksen digitaalinen markkinointi on monikanavaista ja potentiaaliset asiakkaat pitävät tärkeänä yrityksen näkymistä sosiaalisessa mediassa. Palvelulta odotetaan asiantuntijuutta ja laadukkuutta sekä tuotteiden ja yrityksen toiminnan olevan ympäristövastuullista.
Sosiaalista mediaa pidetään erittäin tehokkaana välineenä uusasiakashankinnassa ja asiakkaiden sitouttamisessa. Sosiaalisen median tileissä ja niiden julkaisuissa tulisi keskittyä siihen, että ne tarjoavat autenttista sisältöä kävijöilleen kertomalla esimerkiksi yrityksen historiasta ja arvoista, nykyisten ratkaisuja ja lisäarvoa tuovien ominaisuuk-sien lisäksi, mitkä nähdään asiakkaita sitouttavina toimina.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisilla digitaalisen markkinoinnin keinoilla kohdeyrityksen uusasiakashankintaa ja asiakkaiden sitoutumista voitaisiin kehittää. Työn teoreettinen viitekehys keskittyi uusasiakashankintaan ja asiakkaan sitouttamisen teoriaan sekä digitaaliseen markkinointiin. Tutkimuksessa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä, haastattelua ja kyselyä, joiden avulla kartoitettiin uusasiakashankinnan nykytilaa ja potentiaalisten asiakkaiden toiveita ja odotuksia yhteistyöyritykseltä. Konstruktiivisen tutkimuksen myötä yrityksessä tehtiin toimia ja tutkimuksen pohjalta laadittiin kehittämisehdotuksia.
Keskeisinä asioina tutkimuksen tuloksissa nousee esille digitalisaatio, laadukkuus ja vastuullisuus. Kohdeyrityksen digitaalinen markkinointi on monikanavaista ja potentiaaliset asiakkaat pitävät tärkeänä yrityksen näkymistä sosiaalisessa mediassa. Palvelulta odotetaan asiantuntijuutta ja laadukkuutta sekä tuotteiden ja yrityksen toiminnan olevan ympäristövastuullista.
Sosiaalista mediaa pidetään erittäin tehokkaana välineenä uusasiakashankinnassa ja asiakkaiden sitouttamisessa. Sosiaalisen median tileissä ja niiden julkaisuissa tulisi keskittyä siihen, että ne tarjoavat autenttista sisältöä kävijöilleen kertomalla esimerkiksi yrityksen historiasta ja arvoista, nykyisten ratkaisuja ja lisäarvoa tuovien ominaisuuk-sien lisäksi, mitkä nähdään asiakkaita sitouttavina toimina.