Sosiaalisen median rooli urheilijan henkilöbrändäyksessä
Ahosola, Vilma (2023)
Ahosola, Vilma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835329
Tiivistelmä
Henkilöbrändäys on nostanut suosiotaan sosiaalisen median kasvun myötä. Jokaisella urheilijalla on mahdollisuus brändätä itseään, mutta monet jättävät sen mahdollisuuden käyttämättä. Opinnäytetyössä selvitetään, millainen rooli sosiaalisella medialla on urheilijan henkilöbrändäyksessä. Opinnäytetyö käsittelee aiheeseen liittyviä teemoja, kuten henkilöbrändäystä, urheilijan henkilöbrändiä ja sosiaalista mediaa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu aiheeseen liittyvän kirjallisuuden lisäksi kolmesta teemahaastattelusta, joihin haastateltiin urheilumanageria, urheilutoimittajaa ja urheilijaa. Teemahaastatteluiden aihealueet olivat urheilijan henkilöbrändi, urheilijan henkilöbrändi sosiaalisessa mediassa ja yhteistyökumppanuudet sosiaalisessa mediassa. Teemahaastatteluista saatiin vahvistusta kirjallisuudesta kerättyihin tietoihin. Vahva henkilöbrändi on urheilijalle myyntivaltti, ja se myös vakauttaa urheilijan taloutta urheilemisen ohella sekä tulevaisuudessa. Sosiaalisen median merkitys urheilijalle on tänä päivänä valtava, ja henkilöbrändin kannalta on lähes välttämätöntä kuulua johonkin sosiaalisen median kanavaan. Yhteistyökumppanuuksissa merkitsee eniten urheilijan ja yhteistyökumppanin jakamat arvot.
Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena toteutettiin henkilöbrändin rakentamiseen tarkoitettu opas, jonka tietopohja perustuu aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen sekä teemahaastatteluihin. Oppaan rakenne on suoraviivainen ja sen tekstipainotteisuutta keventää lyhyet lukijaa aktivoivat tehtävät, joiden avulla lukija voi opasta lukiessaan rakentaa itselleen henkilöbrändiä.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu aiheeseen liittyvän kirjallisuuden lisäksi kolmesta teemahaastattelusta, joihin haastateltiin urheilumanageria, urheilutoimittajaa ja urheilijaa. Teemahaastatteluiden aihealueet olivat urheilijan henkilöbrändi, urheilijan henkilöbrändi sosiaalisessa mediassa ja yhteistyökumppanuudet sosiaalisessa mediassa. Teemahaastatteluista saatiin vahvistusta kirjallisuudesta kerättyihin tietoihin. Vahva henkilöbrändi on urheilijalle myyntivaltti, ja se myös vakauttaa urheilijan taloutta urheilemisen ohella sekä tulevaisuudessa. Sosiaalisen median merkitys urheilijalle on tänä päivänä valtava, ja henkilöbrändin kannalta on lähes välttämätöntä kuulua johonkin sosiaalisen median kanavaan. Yhteistyökumppanuuksissa merkitsee eniten urheilijan ja yhteistyökumppanin jakamat arvot.
Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena toteutettiin henkilöbrändin rakentamiseen tarkoitettu opas, jonka tietopohja perustuu aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen sekä teemahaastatteluihin. Oppaan rakenne on suoraviivainen ja sen tekstipainotteisuutta keventää lyhyet lukijaa aktivoivat tehtävät, joiden avulla lukija voi opasta lukiessaan rakentaa itselleen henkilöbrändiä.