Ohjaajan opas harrasteryhmien ohjaajan tukemiseen – Case Mahistuki Oy
Corsi, Alessandro; Mäki-Kuhna, Maria (2023)
Corsi, Alessandro
Mäki-Kuhna, Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835367
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda ohjaajan opas Mahistuki Oy:n harrasteryhmien ohjaajille. Harrasteryhmiin osallistuu peruskouluikäisiä lapsia ja Mahistuen harrasteryhmillä pyritään tukemaan lasten syrjäytymisen ehkäisyä sekä lisäämään lasten osallisuuden kokemuksia. Oppaan tarkoituksena oli toimia työkaluna työskentelyn tueksi ja helpottaa ohjaajien itsenäistä työskentelyä. Tuotoksena syntyi Harrasteryhmien ohjaajan opas.
Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin osallisuuteen, ryhmän kehitykseen, ryhmän ohjaamiseen, dialogisuuteen ja vuorovaikutukseen, lapsen kehitykseen ja syrjäytymisen ehkäisyyn liittyvää kirjallisuutta ja verkkomateriaalia. Osaa harrasteryhmien ohjaajia haastateltiin ja heille kaikille lähetettiin verkkokysely asioista, mitä he kokivat tärkeäksi perehdytyksessä ja ryhmän ohjaamisessa sekä mitä he toivoisivat oppaasta löytyvän. Esiin nousivat kirjallisen ohjeistuksen antama tuki, ryhmäytyminen, järjestyksen ylläpitäminen, suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus, ryhmän ohjaamiseen ja lapsen kohtaamiseen liittyvä teoriatieto, ryhmien monimuotoisuuden huomioiminen ja oppaan helppokäyttöisyys. Lisäksi toivottiin konkreettisia esimerkkejä ongelmatilanteiden ratkaisuista, malliesimerkkejä ryhmätoiminnasta sekä kerhotoiminnan suunnittelusta. Itse opas tehtiin edellä mainitut tulokset huomioiden. Opas käsittelee lyhyesti lapsen kehitystä, ryhmäteoriaa, ryhmätoiminnan suunnittelua ja toteutusta, sekä yleisimpiä hätä- ja pulmatilanteita.
Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin osallisuuteen, ryhmän kehitykseen, ryhmän ohjaamiseen, dialogisuuteen ja vuorovaikutukseen, lapsen kehitykseen ja syrjäytymisen ehkäisyyn liittyvää kirjallisuutta ja verkkomateriaalia. Osaa harrasteryhmien ohjaajia haastateltiin ja heille kaikille lähetettiin verkkokysely asioista, mitä he kokivat tärkeäksi perehdytyksessä ja ryhmän ohjaamisessa sekä mitä he toivoisivat oppaasta löytyvän. Esiin nousivat kirjallisen ohjeistuksen antama tuki, ryhmäytyminen, järjestyksen ylläpitäminen, suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus, ryhmän ohjaamiseen ja lapsen kohtaamiseen liittyvä teoriatieto, ryhmien monimuotoisuuden huomioiminen ja oppaan helppokäyttöisyys. Lisäksi toivottiin konkreettisia esimerkkejä ongelmatilanteiden ratkaisuista, malliesimerkkejä ryhmätoiminnasta sekä kerhotoiminnan suunnittelusta. Itse opas tehtiin edellä mainitut tulokset huomioiden. Opas käsittelee lyhyesti lapsen kehitystä, ryhmäteoriaa, ryhmätoiminnan suunnittelua ja toteutusta, sekä yleisimpiä hätä- ja pulmatilanteita.