Dista Oy:n hinnoittelumallin tutkiminen
Tuomala, Miro (2023)
Tuomala, Miro
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120735029
Tiivistelmä
Dista Oy:n uuden hinnoittelumallin tarkastelu. Dista Oy:n founder Antti Seppälä koki tarpeelliseksi uutta hin noittelumalli tarkasteltavan tutkimuksellisesta näkökulmasta sekä halusi vastauksia näkyykö uusi hinnoittelumalli Dista Oy:n soittodatassa. Opinnäytetyön ajatuksena on tutkia Dista Oy:n uudistettua hinnoittelumallia opinnäytetyön tuomien tuloksien pohjalta sekä tuoda Dista Oy:lle perusteluita uudelle
hinnoittelumallille.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin haastattelua sekä dokumenteista kerättyä tietoa. Aineistoa oli kerätty vuodesta 2022 kesään 2023 asti.
Haastattelu toteutettiin syyskuussa 2023.
Tutkimuksen tulosten pohjalta todettiin, että Dista Oy:n uusi hinnoittelumalli ei näkynyt soittodatassa eri
tavalla kuin edellinen hinnoittelumalli. Uusi hinnoittelumalli näkyi muilla tavoin. Tulosten pohjalta uusi hinnoittelumalli mahdollisti parantamisen asiakastyytyväisyydessä, resursoinnin ennustettavuudessa sekä reklamaatioiden käsittelyssä.
Johtopäätöksissä todettiin uuden hinnoittelumallin parantavan keskeisiä asioita yritysmaailmassa. Uuden
hinnoittelumallin nähdään parantavan asioita, jotka eivät suoraan samatien näy tuloksessa. Kuitenkin pitkällä aikavälillä asiat, jotka parantavat yrityskulttuuria sekä työympäristöä näkyvät varmasti myös tuloksissa.
Jatkotutkimuksena voisi tutkia, kuinka Dista Oy:n asiakkaan ovat nähneet uuden hinnoittelumallin tulon.
hinnoittelumallille.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin haastattelua sekä dokumenteista kerättyä tietoa. Aineistoa oli kerätty vuodesta 2022 kesään 2023 asti.
Haastattelu toteutettiin syyskuussa 2023.
Tutkimuksen tulosten pohjalta todettiin, että Dista Oy:n uusi hinnoittelumalli ei näkynyt soittodatassa eri
tavalla kuin edellinen hinnoittelumalli. Uusi hinnoittelumalli näkyi muilla tavoin. Tulosten pohjalta uusi hinnoittelumalli mahdollisti parantamisen asiakastyytyväisyydessä, resursoinnin ennustettavuudessa sekä reklamaatioiden käsittelyssä.
Johtopäätöksissä todettiin uuden hinnoittelumallin parantavan keskeisiä asioita yritysmaailmassa. Uuden
hinnoittelumallin nähdään parantavan asioita, jotka eivät suoraan samatien näy tuloksessa. Kuitenkin pitkällä aikavälillä asiat, jotka parantavat yrityskulttuuria sekä työympäristöä näkyvät varmasti myös tuloksissa.
Jatkotutkimuksena voisi tutkia, kuinka Dista Oy:n asiakkaan ovat nähneet uuden hinnoittelumallin tulon.