Esihenkilön ja työntekijän välisen kehityskeskusteluprosessin kehittäminen Siun sotessa
Hämäläinen, Mari; Soininen, Kati (2023)
Hämäläinen, Mari
Soininen, Kati
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835508
Tiivistelmä
Esihenkilön ja työntekijän välinen kehityskeskustelu sitoo organisaation strategian ja työntekijän osaamisen yhteen. Onnistunut kehityskeskusteluprosessi auttaa organisaatiota, työyksikköä ja työntekijää kehittymään. Jos kehityskeskustelun tarkoitusta ja tavoitetta ei ymmärretä, tai kehityskeskustelun toteutukseen ei panosteta, jää keskustelusta saatu hyöty heikoksi, eikä keskustelua koeta onnistuneeksi.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana. Opinnäytetyössä selvitettiin esihenkilön ja työntekijän välisen kehityskeskustelun onnistumista edistäviä ja estäviä tekijöitä ja kehityskeskusteluprosessin kehittämisideoita henkilöstön näkökulmasta Siun sotessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kehityskeskusteluprosessia ja kehityskeskusteluihin liittyvää osaamisen johtamista. Opinnäytetyön kehittämistoiminnan tuloksena luotiin mallinnus ”Onnistunut kehityskeskusteluprosessi Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella – Siun sotessa”.
Tulosten mukaan kehityskeskustelun onnistumisen kannalta olennaista oli esihenkilön ja työntekijän välisen yksilökehityskeskustelun tärkeyden ymmärtäminen osana strategista osaamisen johtamista. Kehityskeskusteluja tulisi organisaatiossa osata hyödyntää paremmin, mikä edellyttää organisaation tukea ja koulutusta kehityskeskusteluista koko henkilöstölle. Jokaiseen kehityskeskusteluprosessin vaiheeseen tulisi panostaa, jotta kehityskeskustelusta saadaan onnistunut kokonaisuus. Jatkossa olisi tärkeää tutkia, miten ryhmäkehityskeskustelut toimivat organisaation strategian jalkauttamisen välineenä.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana. Opinnäytetyössä selvitettiin esihenkilön ja työntekijän välisen kehityskeskustelun onnistumista edistäviä ja estäviä tekijöitä ja kehityskeskusteluprosessin kehittämisideoita henkilöstön näkökulmasta Siun sotessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kehityskeskusteluprosessia ja kehityskeskusteluihin liittyvää osaamisen johtamista. Opinnäytetyön kehittämistoiminnan tuloksena luotiin mallinnus ”Onnistunut kehityskeskusteluprosessi Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella – Siun sotessa”.
Tulosten mukaan kehityskeskustelun onnistumisen kannalta olennaista oli esihenkilön ja työntekijän välisen yksilökehityskeskustelun tärkeyden ymmärtäminen osana strategista osaamisen johtamista. Kehityskeskusteluja tulisi organisaatiossa osata hyödyntää paremmin, mikä edellyttää organisaation tukea ja koulutusta kehityskeskusteluista koko henkilöstölle. Jokaiseen kehityskeskusteluprosessin vaiheeseen tulisi panostaa, jotta kehityskeskustelusta saadaan onnistunut kokonaisuus. Jatkossa olisi tärkeää tutkia, miten ryhmäkehityskeskustelut toimivat organisaation strategian jalkauttamisen välineenä.