Asiakaslähtöinen palveluprosessien kehittäminen
Lumikko, Janne (2023)
Lumikko, Janne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120935699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120935699
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantajayritykselle, Finbound marketingille. Opinnäytetyössä tutkittiin palvelumuotoilun ja palvelujen johtamisen saralla tuotettua tietoperustaa ja hyödynnettiin sitä toiminnallisen osuuden työvaiheissa. Toiminnallisessa osuudessa toteutettiin kaksi produktia, kosketuspistepolku ja service blueprint -malli. Näiden produktien tarkoituksena oli kehittää Finbound marketingin tarjoaman B2B-sähköpostimarkkinointipalvelun toiminnallista laatua sekä tehostaa ja selkeyttää palveluntuotannon prosesseja.
Produktien suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnettiin palvelumuotoilun ja fasilitoinnin menetelmiä, ja työskentely toteutettiin työpajasessioissa. Työpajasessioihin osallistui Finbound marketingin henkilöstöä sekä yhtiön asiakkaita. Tämä yhteiskehittämistoiminta osoittautui hyödylliseksi etenkin siksi, että se lisäsi ymmärrystä siitä, miten asiakkaat kokevat palvelun laadullisuuden. Lisäksi työpajatyöskentelyn osallistavan luonteen odotettiin edesauttavan produktien menestyksekästä implementointia Finbound marketingin operatiiviseen toimintaan sekä lisäävän yhtiön henkilöstön yleistä motivaatiota asiakaslähtöisyyttä kohtaan.
Kokonaisuudessaan opinnäytetyön toteutusta voidaan pitää onnistuneena ja tuloksia rohkaisevina. Työ antoi uusia näkökulmia ja dokumentoituja ohjeistuksia siihen, kuinka asiakaslähtöisyyttä voidaan kehittää siten, että siitä hyötyvät niin Finbound marketingin asiakkaat kuin myös yhtiön toiminnallisista palveluprosesseista vastaava henkilöstö. Produktien menestyksekkään implementoinnin odotettiin myös johtavan siihen, että tavoitteiden toteutuessa toivotulla tavalla Finbound marketingille voidaan rakentaa kestävää kilpailuetua markkinoilla.
Produktien suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnettiin palvelumuotoilun ja fasilitoinnin menetelmiä, ja työskentely toteutettiin työpajasessioissa. Työpajasessioihin osallistui Finbound marketingin henkilöstöä sekä yhtiön asiakkaita. Tämä yhteiskehittämistoiminta osoittautui hyödylliseksi etenkin siksi, että se lisäsi ymmärrystä siitä, miten asiakkaat kokevat palvelun laadullisuuden. Lisäksi työpajatyöskentelyn osallistavan luonteen odotettiin edesauttavan produktien menestyksekästä implementointia Finbound marketingin operatiiviseen toimintaan sekä lisäävän yhtiön henkilöstön yleistä motivaatiota asiakaslähtöisyyttä kohtaan.
Kokonaisuudessaan opinnäytetyön toteutusta voidaan pitää onnistuneena ja tuloksia rohkaisevina. Työ antoi uusia näkökulmia ja dokumentoituja ohjeistuksia siihen, kuinka asiakaslähtöisyyttä voidaan kehittää siten, että siitä hyötyvät niin Finbound marketingin asiakkaat kuin myös yhtiön toiminnallisista palveluprosesseista vastaava henkilöstö. Produktien menestyksekkään implementoinnin odotettiin myös johtavan siihen, että tavoitteiden toteutuessa toivotulla tavalla Finbound marketingille voidaan rakentaa kestävää kilpailuetua markkinoilla.