Sähköiset palvelut : eChat -keskusteluavun kehittämistarpeet ammattilaisen näkökulmasta
Mattsson, Neea (2023)
Mattsson, Neea
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835448
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveyspalveluiden toteuttamisessa on viime vuosina otettu digiloikka ja useita palveluita järjestetään erilaisien menetelmin etäpalveluina. Sote-palveluissa pyritään myös asiakkaan omahoidon panostamiseen ja palveluiden piirin hakeutuminen tulisi olla mahdollisimman helppoa ja varhaisessa vaiheessa toteutunutta.
Opinnäytetyössä ja kehittämistehtävässä selvitettiin sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen näkökulmia sähköiseen matalankynnyksen keskusteluapuun (eChat) kuntaorganisaatiossa, jossa palvelu oli otettu käyttöön koronaepidemian aikaan turvaamaan palveluiden saatavuutta. Palvelussa kohdataan anonyymisti asiakas, jolla on tarve tulla kohdatuksi sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.
Eri ammattilaisten näkökulmaa selvitettiin haastatteluilla, jonka pohjalta saatiin tietoa palvelun toimivuudesta ja kehittämiskohteista.
Kehittämistyö toteutettiin puolistrukturoidulla haastattelulla eli teemahaastattelulla. Teemahaastattelulla tutkitaan ilmiöitä ja sitä kautta löydetään vastauksia eri ongelmiin ja haasteisiin. Teemahaastattelu sijoittuu lomake- ja avoimen haastattelun välimaastoon. Kysymykset pohjautuivat useisiin eri lähteisiin sähköisistä palveluista ja niiden käyttökokemuksista. Haastattelu koostui kahdesta eri teemasta. Tutkimuskysymykset olivat: Mitkä ovat nykyiset haasteet eChat –keskusteluavusta? Mitkä ovat hyvät kokemukset eChat –keskusteluavusta? Toteutuneita haastatteluja oli kymmenen (10) ja kaikki kymmenen (10) haastattelua hyväksyttiin kehittämistyöhön. Vastausprosentiksi saatiin täysi 100 %.
Yhteisen toimintamallin luomisessa hyödynnettiin laajasti eri sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten haastatteluja sekä asiantuntijaraadin kanssa toteutuneiden työpajojen tuotoksia.
Kehittämistyössä saatiin selville sosiaali- ja terveydnehuollon ammattilaisten kehittämisideat toimivan eChat- palvelumallin luomiseksi Satakunnan hyvinvointialueelle lasten, nuorten ja perheiden palveluissa. Sähköisten palveluiden tulisi olla monipuolisia sillä käyttäjien joukko on heterogeeninen. Palveluiden toteuttamisessa tulee huomioida sote-ammattilaisten näkökulmat mutta yhtä tärkeässä roolissa on myös asiakkaiden osallistaminen kehittämistyöhön.
Opinnäytetyössä ja kehittämistehtävässä selvitettiin sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen näkökulmia sähköiseen matalankynnyksen keskusteluapuun (eChat) kuntaorganisaatiossa, jossa palvelu oli otettu käyttöön koronaepidemian aikaan turvaamaan palveluiden saatavuutta. Palvelussa kohdataan anonyymisti asiakas, jolla on tarve tulla kohdatuksi sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.
Eri ammattilaisten näkökulmaa selvitettiin haastatteluilla, jonka pohjalta saatiin tietoa palvelun toimivuudesta ja kehittämiskohteista.
Kehittämistyö toteutettiin puolistrukturoidulla haastattelulla eli teemahaastattelulla. Teemahaastattelulla tutkitaan ilmiöitä ja sitä kautta löydetään vastauksia eri ongelmiin ja haasteisiin. Teemahaastattelu sijoittuu lomake- ja avoimen haastattelun välimaastoon. Kysymykset pohjautuivat useisiin eri lähteisiin sähköisistä palveluista ja niiden käyttökokemuksista. Haastattelu koostui kahdesta eri teemasta. Tutkimuskysymykset olivat: Mitkä ovat nykyiset haasteet eChat –keskusteluavusta? Mitkä ovat hyvät kokemukset eChat –keskusteluavusta? Toteutuneita haastatteluja oli kymmenen (10) ja kaikki kymmenen (10) haastattelua hyväksyttiin kehittämistyöhön. Vastausprosentiksi saatiin täysi 100 %.
Yhteisen toimintamallin luomisessa hyödynnettiin laajasti eri sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten haastatteluja sekä asiantuntijaraadin kanssa toteutuneiden työpajojen tuotoksia.
Kehittämistyössä saatiin selville sosiaali- ja terveydnehuollon ammattilaisten kehittämisideat toimivan eChat- palvelumallin luomiseksi Satakunnan hyvinvointialueelle lasten, nuorten ja perheiden palveluissa. Sähköisten palveluiden tulisi olla monipuolisia sillä käyttäjien joukko on heterogeeninen. Palveluiden toteuttamisessa tulee huomioida sote-ammattilaisten näkökulmat mutta yhtä tärkeässä roolissa on myös asiakkaiden osallistaminen kehittämistyöhön.