Sosiaalisten taitojen harjoittelun vertaisryhmä osaksi alkuopetusta Hollolan kunnan perusopetukseen
Rantanen, Miia (2023)
Rantanen, Miia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835527
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena on tuottaa malli sosiaalisten taitojen vertaisryhmästä osaksi alkuluokkatoimintaa Hollolan kunnan perusopetukseen esioppilaista perusopetuksen 2. luokan oppilaisiin. Tarkoituksena on kehittää alkuluokkatoimintaa nykyisiin lasten ja nuorten elämää koskeviin haasteisiin vastaten. Kehittämistyön tarkoituksena on sosi aalisten taitojenvertaisryhmämallin mukaan otto alkuluokkatoiminnan pysäkkityöskente lyyn ja lisäksi osaksi alkuluokkatoimintaa.
Kehittämistyön lähestymistapana oli toimintatutkimus. Tutkimus - ja kehittämismenetelminä käytettiin teemahaastatteluja ja työpajaa, jossa käytettiin kiertävien ideoiden ryh mätyömenetelmää.
Lasten sosiaalisia taitoja tukeva vertaisryhmä Hollolan perusopetuksen alkuopetuk seen (esioppilaista 2.luokan oppilaisiin) nähdään tarpeellisena osana lapsen koulupol kua. Sosiaalisten taitojen vahvistaminen lisää lapsen hyvinvointia koulussa ja ennalta ehkäisee kiusaamista ja syrjäytymistä. Sosiaalisia taitoja on hyvä harjoitella pienestä pitäen, sillä hyviä sosiaalisia taitoja tarvitaan kaikissa elämän vaiheissa. Uusien asioi den oppiminen mahdollistuu, kun lapsi tuntee olonsa koulussa turvalliseksi, hänen osallisuutensa vahvistuu ja hän saa kokemuksen omaan yhteisöön kuulumisesta.
Haasteena sosiaalisten taitojen vertaisryhmän toiminnalle tai sen aloittamiselle nähdään resurssit (aika, tilat, kustannukset, henkilöstön määrä) ja asenteet (muutokset) ja koulutusmahdollisuudet.
Kehittämistyön lähestymistapana oli toimintatutkimus. Tutkimus - ja kehittämismenetelminä käytettiin teemahaastatteluja ja työpajaa, jossa käytettiin kiertävien ideoiden ryh mätyömenetelmää.
Lasten sosiaalisia taitoja tukeva vertaisryhmä Hollolan perusopetuksen alkuopetuk seen (esioppilaista 2.luokan oppilaisiin) nähdään tarpeellisena osana lapsen koulupol kua. Sosiaalisten taitojen vahvistaminen lisää lapsen hyvinvointia koulussa ja ennalta ehkäisee kiusaamista ja syrjäytymistä. Sosiaalisia taitoja on hyvä harjoitella pienestä pitäen, sillä hyviä sosiaalisia taitoja tarvitaan kaikissa elämän vaiheissa. Uusien asioi den oppiminen mahdollistuu, kun lapsi tuntee olonsa koulussa turvalliseksi, hänen osallisuutensa vahvistuu ja hän saa kokemuksen omaan yhteisöön kuulumisesta.
Haasteena sosiaalisten taitojen vertaisryhmän toiminnalle tai sen aloittamiselle nähdään resurssit (aika, tilat, kustannukset, henkilöstön määrä) ja asenteet (muutokset) ja koulutusmahdollisuudet.