Tekoälyn hyödyntäminen sosiaalisen median markkinointiviestinnässä : case: Tmi Longaway Imports
Lång, Anniina; Nikku, Essi (2023)
Lång, Anniina
Nikku, Essi
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835593
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli hyödyntää tekoälyn tuomia mahdollisuuksia sosiaalisen median markkinointiviestinnässä, ja selvittää sen hyötyjä yksityisen elinkeinonharjoittajan näkökulmasta. Toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin yhteistyökumppani Tmi Longaway Importsille.
Työn teoriaosuus tehtiin perustana empiriaosuudelle, jossa käsitellään teoriaosuudessa läpikäytyjä markkinointiviestinnän osa-alueita toimeksiantajayrityksen näkökulmasta. Toiminnallisessa osuudessa selvitetään toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median nykytila, jonka avulla tavoitellaan ymmärrystä toimeksiantajan markkinoinnin haasteista ja mahdollisuuksista.
Opinnäytetyössä tehtiin Tmi Longaway Importsille Facebookiin sosiaalisen median tunnettuusmarkkinointikampanja, jossa hyödynnettiin tekoälyä. Kampanja oli kustannustehokas tuottaen uusia kävijöitä ja verkkokauppatilauksen. Kampanjakustannukset ylitettiin uuden asiakkaan tuottamalla liikevaihdolla. Tuloksia analysoitiin Google Analytics- sekä Meta Business Suiten markkinointikampanjatyökalujen avulla.
Tutkimuksen tulos on, että tekoäly sekä nopeuttaa, että kehittää sosiaalisen median markkinointiviestintää. Tekoälyn avulla pystytään tuottamaan kustannustehokkaasti erilaisia sosiaalisen median markkinointikampanjoita, jotka auttavat yrittäjää kehittämään omaa liiketoimintaansa sekä tavoittamaan potentiaaliset asiakkaansa paremmin.
Työn teoriaosuus tehtiin perustana empiriaosuudelle, jossa käsitellään teoriaosuudessa läpikäytyjä markkinointiviestinnän osa-alueita toimeksiantajayrityksen näkökulmasta. Toiminnallisessa osuudessa selvitetään toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median nykytila, jonka avulla tavoitellaan ymmärrystä toimeksiantajan markkinoinnin haasteista ja mahdollisuuksista.
Opinnäytetyössä tehtiin Tmi Longaway Importsille Facebookiin sosiaalisen median tunnettuusmarkkinointikampanja, jossa hyödynnettiin tekoälyä. Kampanja oli kustannustehokas tuottaen uusia kävijöitä ja verkkokauppatilauksen. Kampanjakustannukset ylitettiin uuden asiakkaan tuottamalla liikevaihdolla. Tuloksia analysoitiin Google Analytics- sekä Meta Business Suiten markkinointikampanjatyökalujen avulla.
Tutkimuksen tulos on, että tekoäly sekä nopeuttaa, että kehittää sosiaalisen median markkinointiviestintää. Tekoälyn avulla pystytään tuottamaan kustannustehokkaasti erilaisia sosiaalisen median markkinointikampanjoita, jotka auttavat yrittäjää kehittämään omaa liiketoimintaansa sekä tavoittamaan potentiaaliset asiakkaansa paremmin.