Kasvintuotannon neuvontapalvelutarpeet Pohjois-Karjalassa
Hakulinen, Anne (2014)
Hakulinen, Anne
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110515250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014110515250
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin kasvintuotannon neuvontapalvelutarpeita ProAgria Pohjois-Karjalassa. Tutkimus lähetettiin sähköpostikyselynä 240 kasvintuotantoa harjoittavalle tilalle. Määrällinen aineisto on analysoitu tunnusluvuilla ja esitetty kuvioina. Laadullinen aineisto on jaettu keskeisiin teemoihin ja analysoitu sisällönanalyysin avulla. Tulokset esitettiin tekstinä ja suorina lainauksina.
Suurin osa vastaajista myi tuotteensa naapureille ja lähiseudulle. Tuotteiden ostaja on keskimäärin 50 km:n päässä. Vastaajien mielestä peltoviljelyn suurimpia haasteita olivat viljelykustannukset ja viljelyn kannattavuus. Viime vuosina käytetyimpiä ProAgrian palveluita olivat koulutuspäivät, EU-tukineuvonta, viljelynsuunnittelu, kasvinsuojelukoulutukset ja sukupolvenvaihdossuunnittelu. Vastaajat olivat täysin tyytyväisiä mm. viljelynsuunnitteluun, EU-tukineuvontaan, luomuneuvontaan ja kasvinsuojeluruiskuntestauksiin. Vastaajista suurin osa on kiinnostunut rukiin viljelystä. Myyntiin liittyväksi suurimmaksi haasteeksi koettiin tuotteesta saatava hinta.
Seuraavan 5 vuoden aikana vastaajista suurin osa aikoo jatkaa nykyistä tuotantoa. Lisätietoa haluttiin eniten tukiehtojen täyttymisen varmistamiseen. Suurin osa vastaajista ei ollut kiinnostunut kesällä 2014 tarjottavista kasvukauden aikaisista peltokäynneistä. Kasvukauden kriittisimpänä ajankohtana pidettiin kesää. Suurin osa vastaajista ajatteli, että uudella ohjelmakaudella ei ole vaikutusta, eikä se tuo suuria muutoksia.
Toimenpidesuosituksena neuvontaa voitaisiin suunnata paikallisten tuotteiden jalostusasteen nostamiseen unohtamatta kuitenkaan paikallisen alkutuotannon tärkeyttä. Tuotteiden paikallinen jalostaminen kohentaisi työllisyyttä, vaikka tuotteet suurella todennäköisyydellä jouduttaisiin viemään myytäväksi kasvukeskuksiin.
Suurin osa vastaajista myi tuotteensa naapureille ja lähiseudulle. Tuotteiden ostaja on keskimäärin 50 km:n päässä. Vastaajien mielestä peltoviljelyn suurimpia haasteita olivat viljelykustannukset ja viljelyn kannattavuus. Viime vuosina käytetyimpiä ProAgrian palveluita olivat koulutuspäivät, EU-tukineuvonta, viljelynsuunnittelu, kasvinsuojelukoulutukset ja sukupolvenvaihdossuunnittelu. Vastaajat olivat täysin tyytyväisiä mm. viljelynsuunnitteluun, EU-tukineuvontaan, luomuneuvontaan ja kasvinsuojeluruiskuntestauksiin. Vastaajista suurin osa on kiinnostunut rukiin viljelystä. Myyntiin liittyväksi suurimmaksi haasteeksi koettiin tuotteesta saatava hinta.
Seuraavan 5 vuoden aikana vastaajista suurin osa aikoo jatkaa nykyistä tuotantoa. Lisätietoa haluttiin eniten tukiehtojen täyttymisen varmistamiseen. Suurin osa vastaajista ei ollut kiinnostunut kesällä 2014 tarjottavista kasvukauden aikaisista peltokäynneistä. Kasvukauden kriittisimpänä ajankohtana pidettiin kesää. Suurin osa vastaajista ajatteli, että uudella ohjelmakaudella ei ole vaikutusta, eikä se tuo suuria muutoksia.
Toimenpidesuosituksena neuvontaa voitaisiin suunnata paikallisten tuotteiden jalostusasteen nostamiseen unohtamatta kuitenkaan paikallisen alkutuotannon tärkeyttä. Tuotteiden paikallinen jalostaminen kohentaisi työllisyyttä, vaikka tuotteet suurella todennäköisyydellä jouduttaisiin viemään myytäväksi kasvukeskuksiin.