Digitaalisen forensiikan opintojakso Jamkille
Nisula, Tuomas (2023)
Nisula, Tuomas
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835514
Tiivistelmä
Jyväskylän ammattikorkeakoulu (Jamk) on uudistamassa tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelman opetussuunnitelmaa. Uusi opetussuunnitelma otetaan käyttöön vuonna 2024. Uudessa opetussuunnitelmassa opiskelijoille on syventävien ammattiopintojen osalta tarjolla 15 opintopisteen mittainen Forensiikka- ja analysointi- moduuli. Tässä moduulissa on kolme opintojaksoa, joista yksi on laajuudeltaan 6 opintopistettä ja käsittelee digitaalista forensiikkaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli hahmotella 2024 voimaan astuvalle tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelman digitaalisen forensiikan opintojaksolle opintojaksokuvaus. Toisena tavoitteena oli tehdä karkea luonnos opintojaksokuvauksen pohjalta opintojaksolla pidettävien oppituntien aiheista sekä mahdollisista harjoitustöistä. Toimeksiantajan pyynnöstä tausta-aineistona tuli käyttää NICE:n viitekehystä (Workforce Framework for Cybersecurity [NICE Framework]) opintojakson kuvausta ja aihetta hahmoteltaessa. Viite-kehyksestä tuli poimia digitaalisen forensiikan kannalta olennaisimmat tiedot ja taidot, joita käsitellä opintojaksolla.
Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana tutkimus- ja kehittämistyönä. Opinnäytetyön yhteydessä tehtiin teemahaastattelu viidelle digitaalista forensiikkaa työkseen tekevälle asiantuntijalle. Teemahaastattelujen, teoria-aineiston ja viitekehyksen pohjalta digitaalisesta forensiikasta löytyi selkeitä kokonaisuuksia ja aiheita, joita käsitellä digitaalisen forensiikan opintojaksolla.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin hahmoteltua opintojaksokuvaus digitaalisen forensiikan opintojaksoa varten sekä luonnos opintojakson oppituntien aiheista sekä esimerkkejä mahdollisista harjoitustehtävistä oppituntien yhteyteen. Sekä opintojaksokuvaus että luonnos oppituntien aiheista sidottiin NICE:n viitekehykseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli hahmotella 2024 voimaan astuvalle tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelman digitaalisen forensiikan opintojaksolle opintojaksokuvaus. Toisena tavoitteena oli tehdä karkea luonnos opintojaksokuvauksen pohjalta opintojaksolla pidettävien oppituntien aiheista sekä mahdollisista harjoitustöistä. Toimeksiantajan pyynnöstä tausta-aineistona tuli käyttää NICE:n viitekehystä (Workforce Framework for Cybersecurity [NICE Framework]) opintojakson kuvausta ja aihetta hahmoteltaessa. Viite-kehyksestä tuli poimia digitaalisen forensiikan kannalta olennaisimmat tiedot ja taidot, joita käsitellä opintojaksolla.
Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana tutkimus- ja kehittämistyönä. Opinnäytetyön yhteydessä tehtiin teemahaastattelu viidelle digitaalista forensiikkaa työkseen tekevälle asiantuntijalle. Teemahaastattelujen, teoria-aineiston ja viitekehyksen pohjalta digitaalisesta forensiikasta löytyi selkeitä kokonaisuuksia ja aiheita, joita käsitellä digitaalisen forensiikan opintojaksolla.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin hahmoteltua opintojaksokuvaus digitaalisen forensiikan opintojaksoa varten sekä luonnos opintojakson oppituntien aiheista sekä esimerkkejä mahdollisista harjoitustehtävistä oppituntien yhteyteen. Sekä opintojaksokuvaus että luonnos oppituntien aiheista sidottiin NICE:n viitekehykseen.