Tunne digijalkakaupan asiakaskokemuksessa : case Pirkanmaan Osuuskauppa Kukittamo
Ilomäki, Mari (2023)
Ilomäki, Mari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120935681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120935681
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa tavoitteena oli tutkia asiakaskokemusta digijalkakaupassa, erityisesti kukkakaupan kontekstissa. Pääkysymys oli: "Mitä tunteita asiakkaat kokevat verkkokaupassa, ja miten näitä tunteita voidaan hyödyntää asiakaskokemuksen parantamiseen?"
Laadullisen ja konstruktiivisen case-tutkimuksen avulla kehitettiin teoreettinen mallinnus, joka koostui tunnepyramidista ja empatiakartasta. Tulosten perusteella korostui, että asiakaskokemuksen parantaminen vaatii tunnetason ymmärtämistä. Tyytyväiset asiakkaat, jotka kokevat merkityksellisiä kokemuksia, ovat todennäköisempiä palaamaan verkkokauppaan ja suosittelemaan sitä.
Tunnetason huomioiminen avaa uusia mahdollisuuksia verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelulle. Asiakkaiden tunteiden ja tarpeiden huomioiminen suunnittelussa voi luoda syvällisiä ja pitkäaikaisia asiakassuhteita. Tämä korostaa tunnetason keskeistä roolia nykyaikaisessa verkkokaupan strategiassa, jonka tavoitteena on tarjota ainutlaatuisia ja mieleenpainuvia asiakaskokemuksia
Laadullisen ja konstruktiivisen case-tutkimuksen avulla kehitettiin teoreettinen mallinnus, joka koostui tunnepyramidista ja empatiakartasta. Tulosten perusteella korostui, että asiakaskokemuksen parantaminen vaatii tunnetason ymmärtämistä. Tyytyväiset asiakkaat, jotka kokevat merkityksellisiä kokemuksia, ovat todennäköisempiä palaamaan verkkokauppaan ja suosittelemaan sitä.
Tunnetason huomioiminen avaa uusia mahdollisuuksia verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelulle. Asiakkaiden tunteiden ja tarpeiden huomioiminen suunnittelussa voi luoda syvällisiä ja pitkäaikaisia asiakassuhteita. Tämä korostaa tunnetason keskeistä roolia nykyaikaisessa verkkokaupan strategiassa, jonka tavoitteena on tarjota ainutlaatuisia ja mieleenpainuvia asiakaskokemuksia