Varhaiskasvatuksen sosionomin asiantuntijuus varhaiskasvatuksen työkentällä: varhaiskasvatuksen sosionomiopiskelijoiden näkemyksiä
Tanskanen, Marika-Johanna; Valkonen, Annukka (2023)
Tanskanen, Marika-Johanna
Valkonen, Annukka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136040
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuslain (540/2018) uudistumisen myötä varhaiskasvatuksen kentälle saatiin uusi ammattinimike, varhaiskasvatuksen sosionomi. Opinnäytetyössä kartoitettiin Laurea-ammattikorkeakoulussa varhaiskasvatusta opiskelevien sosionomiopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia varhaiskasvatuksen sosionomin työstä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Laurea-ammattikorkeakoulu. Tarkoituksena oli tuoda näkyville varhaiskasvatuksen sosionomeiksi opiskelevien ääni uuden henkilöstörakenteen myötä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkielmana ja aineistoa kerättiin verkkokyselyllä. Verkkokyselyyn vastasi yksitoista henkilöä, jotka opiskelivat Laurea-ammattikorkeakoulussa varhaiskasvatusta. Aineiston analyysimenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin aineistolähtöistä sisältöanalyysiä. Tietoperusta opinnäytetyössä rakentui varhaiskasvatuksen kokonaisuuden tarkastelemisesta, varhaiskasvatuksen työnkuvista sekä tiimin merkityksestä. Lisäksi tarkastelimme sosionomin asiantuntijuutta ja sen erityispiirteitä varhaiskasvatuksessa tehtävässä työssä. Tietoperustaan tuotiin myös ammatillista sekä aiempaa tutkimuksellista keskustelua aiheesta.
Sosionomin asiantuntijuutta varhaiskasvatuksessa nähtiin olevan sosiaalipedagogisen näkö-kulman tuominen lapsiryhmään, perheiden kanssa tehtävä yhteistyö sekä palvelujärjestelmäosaaminen. Perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä sosionomin ja perheiden välinen luottamus ja vuorovaikutuksellisuuden merkitys korostui. Aineistosta nousi esille vastanneiden näkemys siitä, että varhaiskasvatuksen arjen työtehtävät kuuluvat kaikille ja työtä tehdään yhdessä tiiminä. Kuitenkin pedagoginen vastuu ja lasten varhaiskasvatussuunnitelmien luominen miellettiin olevan enemmän varhaiskasvatuksen opettajan osaamista. Sosionomin nähtiin olevan sosiaalialan ammattilainen, joka tuo varhaiskasvatukseen monipuolista asiantuntijuutta.
Opinnäytetyö toi näkyväksi Laurea-ammattikorkeakoululle opiskelijoiden ajatuksia tulevasta ammatistaan varhaiskasvatuksessa. Opiskelijoiden ajatusten kartoittaminen varhaiskasvatuksen sosionomin työstä auttaa Laurea-ammattikorkeakoulua kehittämään opintojaksojen sisältöä. Opinnäytetyössä kartoitettiin pelkästään Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden näkemyksiä, joten voisi olla hyödyllistä kartoittaa laajemmin sosionomiopiskelijoiden ajatuksia varhaiskasvatuksen sosionomin ammatista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkielmana ja aineistoa kerättiin verkkokyselyllä. Verkkokyselyyn vastasi yksitoista henkilöä, jotka opiskelivat Laurea-ammattikorkeakoulussa varhaiskasvatusta. Aineiston analyysimenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin aineistolähtöistä sisältöanalyysiä. Tietoperusta opinnäytetyössä rakentui varhaiskasvatuksen kokonaisuuden tarkastelemisesta, varhaiskasvatuksen työnkuvista sekä tiimin merkityksestä. Lisäksi tarkastelimme sosionomin asiantuntijuutta ja sen erityispiirteitä varhaiskasvatuksessa tehtävässä työssä. Tietoperustaan tuotiin myös ammatillista sekä aiempaa tutkimuksellista keskustelua aiheesta.
Sosionomin asiantuntijuutta varhaiskasvatuksessa nähtiin olevan sosiaalipedagogisen näkö-kulman tuominen lapsiryhmään, perheiden kanssa tehtävä yhteistyö sekä palvelujärjestelmäosaaminen. Perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä sosionomin ja perheiden välinen luottamus ja vuorovaikutuksellisuuden merkitys korostui. Aineistosta nousi esille vastanneiden näkemys siitä, että varhaiskasvatuksen arjen työtehtävät kuuluvat kaikille ja työtä tehdään yhdessä tiiminä. Kuitenkin pedagoginen vastuu ja lasten varhaiskasvatussuunnitelmien luominen miellettiin olevan enemmän varhaiskasvatuksen opettajan osaamista. Sosionomin nähtiin olevan sosiaalialan ammattilainen, joka tuo varhaiskasvatukseen monipuolista asiantuntijuutta.
Opinnäytetyö toi näkyväksi Laurea-ammattikorkeakoululle opiskelijoiden ajatuksia tulevasta ammatistaan varhaiskasvatuksessa. Opiskelijoiden ajatusten kartoittaminen varhaiskasvatuksen sosionomin työstä auttaa Laurea-ammattikorkeakoulua kehittämään opintojaksojen sisältöä. Opinnäytetyössä kartoitettiin pelkästään Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden näkemyksiä, joten voisi olla hyödyllistä kartoittaa laajemmin sosionomiopiskelijoiden ajatuksia varhaiskasvatuksen sosionomin ammatista.