Navigointi trooppisen hirmumyrskyn läheisyydessä
Rekola, Lassi (2023)
Rekola, Lassi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136125
Tiivistelmä
Joka vuosi maailmassa havaitaan keskimäärin 80 trooppista hirmumyrskyä. Vaikka myrskyjen lukumäärät eri merialueilla vaihtelevat, niiden maailmanlaajuinen summa pysyy lähes samana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota suomenkielistä materiaalia trooppisten hirmumyrskyjen syntyalueilla liikkuville merenkulkijoille. Opinnäytetyöhön selvitettiin ja kerättiin tietoa trooppisten hirmumyrskyjen ominaisuuksista, navigoinnista niiden läheisyydessä, sekä niiden aiheuttamista onnettomuuksista. Esimerkkitapauksena käytettiin hirmumyrskyssä uponnutta rahtialus SS El faroa.
Työssä keskityttiin enemmän trooppisten hirmumyrskyjen vaikutukseen kansainvälisessä kauppamerenkulussa ja niihin toimiin, joita yksittäinen alus voi merellä tehdä navigoidessaan trooppisen hirmumyrskyn läheisyydessä. Opinnäytetyössä ei keskitytty syvemmin trooppisten hirmumyrskyjen vaikutuksiin maalla tai siihen varautumiseen satamassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota suomenkielistä materiaalia trooppisten hirmumyrskyjen syntyalueilla liikkuville merenkulkijoille. Opinnäytetyöhön selvitettiin ja kerättiin tietoa trooppisten hirmumyrskyjen ominaisuuksista, navigoinnista niiden läheisyydessä, sekä niiden aiheuttamista onnettomuuksista. Esimerkkitapauksena käytettiin hirmumyrskyssä uponnutta rahtialus SS El faroa.
Työssä keskityttiin enemmän trooppisten hirmumyrskyjen vaikutukseen kansainvälisessä kauppamerenkulussa ja niihin toimiin, joita yksittäinen alus voi merellä tehdä navigoidessaan trooppisen hirmumyrskyn läheisyydessä. Opinnäytetyössä ei keskitytty syvemmin trooppisten hirmumyrskyjen vaikutuksiin maalla tai siihen varautumiseen satamassa.