Tilatun palvelun laadunvalvonta ja reklamaatioprosessi
Kukkonen, Teemu (2023)
Kukkonen, Teemu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236332
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on monialaorganisaatio. Tutkimuksen kohteena oli organisaation laadunvalvonta- ja reklamaatioprosessit. Tavoitteena oli kuvata toimeksiantajan organisaation laadunvalvonnan ja reklamoinnin nykytila sekä kehittää näiden toimintojen prosesseja. Opinnäytetyö tehtiin tapaustutkimuksena. Aiempaa tutkimusta näiden prosessien toimivuudesta ja sopivuudesta ei toimeksiantajalla ollut. Tutkimuksessa haastateltiin sekä havainnoitiin laadunvalvonnan sekä reklamoinnin parissa työskenteleviä ihmisiä. Saatujen aineistojen perusteella pystyttiin kartoittamaan prosessien nykytila. Kerättyjen aineistojen ja saatujen huomioiden pohjalta kävi selvästi ilmi, että laadunvalvontaprosessi ei toimi nykyisellään, koska varsinaista prosessia ei ole. Prosessi pitää luoda yksinkertaisena, määritellä vastuu henkilöt ja kouluttaa kaikille prosessin kanssa työskenteleville ihmisille. Tutkimustulosten pohjalta toimeksiantajalle tehtiin prosessien kehitysehdotuksia, joiden avulla organisaatio pystyisi luomaan toimivan laadunvalvontaprosessin sekä ylläpitämään sen laatua.