Aloittavan yrittäjän pikaopas osaksi tilitoimiston palvelukokonaisuutta
Jämsä, Emmi (2023)
Jämsä, Emmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136118
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda uudelle yrittäjälle pikaopas, josta haluttiin helposti lähestyttävä ja informatiivinen tietopaketti, jonka toimeksiantoyritys voisi antaa uusille asiakkailleen. Pikaoppaan oli tarkoitus sisältää kattavasti, mutta kevyesti tietoa, jota uusi yrittäjä etenkin yrittäjyytensä alkutaipaleella tarvitsee, ja tarjota vastauksia yleisimpiin kysymyksiin esimerkiksi yrityksen eri kuluja koskien. Opasta rakennettiin tilitoimiston näkökulmasta, ja se oli tarkoitus tehdä helpottamaan tilitoimiston ja asiakkaan välistä kommunikaatiota sekä auttaa asiakasta ymmärtämään kirjanpidon perusperiaatteita sekä tuottojen ja kulujen verokäsittelyä.
Opinnäytetyön toimeksiantajayritys on Uudellamaalla sijaitseva neljän hengen tilitoimisto. Yrityksen asiakaskunta koostuu eri toimialoilla toimivista mikro- ja pienyrityksistä, joista valtaosa on joko toiminimiä tai osakeyhtiöitä. Asiakaskuntaan kuuluu niin uusia, vasta-aloittaneita yrittäjiä kuin vuosikymmenten konkareitakin. Toimeksiantajayrityksessä on kuitenkin havaittu, että riippumatta siitä, kauanko asiakas on toiminut yrittäjänä, aiheuttavat samat tai samantyyppiset asiat usein hämmennystä ja kysymyksiä.
Opinnäytetyötä lähdettiin toteuttamaan konstruktiivisena tutkimuksena käyttäen menetelminä havainnointia sekä yhteisöllisiä ideointimenetelmiä. Näiden menetelmien avulla saatiin kerättyä pika-oppaan sisällön rajaamiseksi käytännön kokemustietoa ja näkökulmia. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi peruskäsitteitä yritykseen perustamiseen ja toimintaan liittyen, ja siihen on nostettu yleisimmät kysymyksiä aiheuttavat kulut ja niiden käsittely kirjanpidon, tuloverotuksen sekä arvonlisäverotuksen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja sai käyttöönsä toiminimi- ja osakeyhtiöasiakkailleen erilliset pikaoppaat, joissa on käsitelty kirjanpidon peruskäsitteitä ja -periaatteita, ja johon on koottu tiiviisti tieto siitä, millaista aineistoa tilitoimistolle tulee missäkin vaiheessa toimittaa. Pikaoppaat rakennettiin niin, että niitä on helppo päivittää ja kehittää tulevaisuudessa, ja näin ne voitaisiin pitää yrityksen käytössä mahdollisimman pitkään.
Opinnäytetyön toimeksiantajayritys on Uudellamaalla sijaitseva neljän hengen tilitoimisto. Yrityksen asiakaskunta koostuu eri toimialoilla toimivista mikro- ja pienyrityksistä, joista valtaosa on joko toiminimiä tai osakeyhtiöitä. Asiakaskuntaan kuuluu niin uusia, vasta-aloittaneita yrittäjiä kuin vuosikymmenten konkareitakin. Toimeksiantajayrityksessä on kuitenkin havaittu, että riippumatta siitä, kauanko asiakas on toiminut yrittäjänä, aiheuttavat samat tai samantyyppiset asiat usein hämmennystä ja kysymyksiä.
Opinnäytetyötä lähdettiin toteuttamaan konstruktiivisena tutkimuksena käyttäen menetelminä havainnointia sekä yhteisöllisiä ideointimenetelmiä. Näiden menetelmien avulla saatiin kerättyä pika-oppaan sisällön rajaamiseksi käytännön kokemustietoa ja näkökulmia. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi peruskäsitteitä yritykseen perustamiseen ja toimintaan liittyen, ja siihen on nostettu yleisimmät kysymyksiä aiheuttavat kulut ja niiden käsittely kirjanpidon, tuloverotuksen sekä arvonlisäverotuksen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja sai käyttöönsä toiminimi- ja osakeyhtiöasiakkailleen erilliset pikaoppaat, joissa on käsitelty kirjanpidon peruskäsitteitä ja -periaatteita, ja johon on koottu tiiviisti tieto siitä, millaista aineistoa tilitoimistolle tulee missäkin vaiheessa toimittaa. Pikaoppaat rakennettiin niin, että niitä on helppo päivittää ja kehittää tulevaisuudessa, ja näin ne voitaisiin pitää yrityksen käytössä mahdollisimman pitkään.