Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tukiasuntotoiminnan kehittäminen asiakasohjauksen näkökulmasta

Cederström, Jenni; Rokkanen, Jenni (2023)

 
Avaa tiedosto
Cederstrom_Rokkanen.pdf (1.926Mt)
Lataukset: 


Cederström, Jenni
Rokkanen, Jenni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136227
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kohdistui Kymenlaakson hyvinvointialueen lastensuojelun nuorten tuetun asumisen toimintaan, ja siihen miten asiakkaat ohjautuvat sinne. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kymenlaakson hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluiden lastensuojelun avo- ja sijaishuollon sosiaalityöntekijöiden näkökulmasta sitä, millä perusteella he ohjaavat asiakkaitaan tuetun asumisen palveluun. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella asiakasohjauksen toimivuutta ja luoda uusia näkökulmia sekä ehdotuksia tukiasuntotoiminnan ohjaajille erilaisten toimintatapojen lisäämiseksi ja asiakasohjauksen ja palvelun kehittämiseksi.

Kunnilla (nykyisillä hyvinvointialueilla) on ollut erilaisia tapoja järjestää sijaishuollon asiakkaille itsenäistä asumista. Aluehallintovirasto on ohjauskirjeessään vuonna 2020 linjannut, että sijais- ja jälkihuollon tukiasuntotoiminta tulee järjestää kansallisesti yhtenäisellä tavalla, tarkoittaen, että nuori ei voi olla huostaanotettuna asuessaan itsenäisesti omassa asunnossaan.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu lastensuojelun ja itsenäistymisen teemoista. Eri selvitysten mukaan lastensuojelupalveluiden kipupisteitä ovat asiakkuuden nivelkohdat, eli esimerkiksi itsenäistyminen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksellisena kehittämistoimintana. Opinnäytetyöhön kerättiin aineistoa sosiaalityöntekijöiden teemahaastatteluilla ja niiden tulosten pohjalta järjestettiin työpaja tukiasuntotoiminnan ohjaajille. Teemahaastatteluista nousi kolme pääteemaa, jotka olivat tukiasuntotoiminnan kehittäminen, asiakasohjausprosessi ja nuoren valmiudet. Tukiasuntotoiminnan ohjaajille järjestetyn työpajan tuloksena syntyi kehittämisehdotus organisaation säännöllisestä asiakasohjausrakenteesta.

Tulosten perusteella voi todeta, että asiakasohjaukseen liittyvää yhteistä keskustelua sosiaalityöntekijöiden ja tukiasuntotoiminnan ohjaajien kesken olisi tarpeen käydä useammin ja enemmän. Moniammatillinen keskustelu asiakkaista ja työntekijöiden yhteinen ymmärrys ja ajantasainen tieto asiakkaiden tilanteista turvaa asiakasnuoren oikeutta saada oikea-aikaista ja tasavertaista palvelua. Työpajatyöskentelyn ja haastatteluiden johtopäätöksenä voi todeta, että yksittäiset ja irtonaiset kahvipöytäkeskustelut asiakasasioista eivät itsessään riitä. Tukiasuntotoiminnan kehittäminen vaatii työntekijöiden yhteisten rakenteiden kehittämistä sekä yhteisen ymmärryksen lisäämistä. Lisäksi ajantasainen ja selkeä kirjallinen tieto tukiasuntotoiminnasta sekä sen saatavuus on olennainen osa yhteisen ymmärryksen luomisessa asiakasohjausta ajatellen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste