Markkinointisuunnitelma kohdeyritykselle
Niemi, Reetta (2023)
Niemi, Reetta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236356
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda teoreettisen tiedon pohjalta toiminnallinen ja käyttökelpoinen markkinointisuunnitelma hieronta-alan yritykselle vuodelle 2024. Tavoitteena oli antaa kokonaiskuvaa mikroyritykselle soveltuvista markkinointitoimista, ylläpitää vanhoja asiakassuhteita ja lisätä yrityksen luotettavuutta. Opinnäytetyö koostui kahdesta pääosasta: teoreettisesta ja toiminnallisesta osasta. Teoreettisessa osiossa tutkittiin digitaalisen markkinoinnin teoriaa ja historiaa, joka perustui aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen. Toiminnallisena osuutena yritykselle toteutettiin teoreettiseen tietoon pohjautuva markkinointisuunnitelma.
Markkinointisuunnitelman rakentamisessa hyödynnettiin SOSTAC©-mallia sekä SWOT-analyysiä. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelman laatiminen alkoi yrityksen tilanneanalyysillä, joka oli perusta sosiaalisen median markkinoinnille asetettujen tavoitteiden määrittelemiselle. Tilanneanalyysin laatimisessa hyödynnettiin SWOT-analyysiä, joka auttoi hahmottamaan yrityksen nykytilan. Suunnitelma osuuteen sisällytettiin strategia, jonka avulla valittiin kohderyhmät. Taktiikkaosiossa esitettiin konkreettisesti, mitä toimenpiteitä tulevaisuudessa toteutetaan sosiaalisen median kanavissa. Toimintaosuudessa määriteltiin, milloin ja mitä toimenpiteitä tehdään. Tulosten mittausosiossa selvitettiin, miten asetettujen tavoitteiden saavuttamista seurataan ja mitataan tulevaisuudessa.
Toiminnallisen osuuden tuloksena toteutettiin Facebook-markkinointiin soveltuva vuosikello, jota yritys voi halutessaan hyödyntää sosiaalisen median markkinoinnissa. Varsinainen vuosikello jätettiin salaiseksi. Tämän lisäksi toiminnallinen osuus sisälsi sarjahierontoja koskevan hinta-analyysin sekä analyysin lopputuloksena syntyneen hintaehdotelman.
Markkinointisuunnitelman rakentamisessa hyödynnettiin SOSTAC©-mallia sekä SWOT-analyysiä. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelman laatiminen alkoi yrityksen tilanneanalyysillä, joka oli perusta sosiaalisen median markkinoinnille asetettujen tavoitteiden määrittelemiselle. Tilanneanalyysin laatimisessa hyödynnettiin SWOT-analyysiä, joka auttoi hahmottamaan yrityksen nykytilan. Suunnitelma osuuteen sisällytettiin strategia, jonka avulla valittiin kohderyhmät. Taktiikkaosiossa esitettiin konkreettisesti, mitä toimenpiteitä tulevaisuudessa toteutetaan sosiaalisen median kanavissa. Toimintaosuudessa määriteltiin, milloin ja mitä toimenpiteitä tehdään. Tulosten mittausosiossa selvitettiin, miten asetettujen tavoitteiden saavuttamista seurataan ja mitataan tulevaisuudessa.
Toiminnallisen osuuden tuloksena toteutettiin Facebook-markkinointiin soveltuva vuosikello, jota yritys voi halutessaan hyödyntää sosiaalisen median markkinoinnissa. Varsinainen vuosikello jätettiin salaiseksi. Tämän lisäksi toiminnallinen osuus sisälsi sarjahierontoja koskevan hinta-analyysin sekä analyysin lopputuloksena syntyneen hintaehdotelman.