Jäljitettävyyden tutkiminen
Jalli, Kalle (2023)
Jalli, Kalle
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236387
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin asiakasyrityksen teräsliittopalkkituotannossa käytettävien yleismallisten päätyjen jäljitettävyyttä. Työssä tarkasteltiin teräsliittopalkin rakennetta ja siinä käytettäviä osia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa hyödyllistä tietoa siitä, että kuinka hyvin jäljitettävyys toimii kohdeyrityksen tehtaassa ja tarjota mahdollisia parannusratkaisuja siitä, miten jäljitettävyyttä voitaisiin kehittää. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa nykyhetken jäljitettävyydestä yleismallisten päätyjen suhteen, tarkastella edellä mainittua tulosta ja antaa mahdollisia parannusehdotuksia sen suhteen.
Opinnäytetyössä suoritettiin tehtaan varastosaldojen fyysinen tarkistus ja verrattiin sitä tietokannan tietoihin. Tämän tarkistuksen perusteella otettiin jäljitettävyyden parantaminen ja materiaalien merkintämuutokset tarkempaan arviointiin.
Asiakasyrityksen työntekijöiden haastatteluita hyödyntämällä muodostettiin asiakasyritykselle parannusehdotuksia, joilla jäljitettävyyttä pystytään kehittämään paremmalle tasolle tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa hyödyllistä tietoa siitä, että kuinka hyvin jäljitettävyys toimii kohdeyrityksen tehtaassa ja tarjota mahdollisia parannusratkaisuja siitä, miten jäljitettävyyttä voitaisiin kehittää. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa nykyhetken jäljitettävyydestä yleismallisten päätyjen suhteen, tarkastella edellä mainittua tulosta ja antaa mahdollisia parannusehdotuksia sen suhteen.
Opinnäytetyössä suoritettiin tehtaan varastosaldojen fyysinen tarkistus ja verrattiin sitä tietokannan tietoihin. Tämän tarkistuksen perusteella otettiin jäljitettävyyden parantaminen ja materiaalien merkintämuutokset tarkempaan arviointiin.
Asiakasyrityksen työntekijöiden haastatteluita hyödyntämällä muodostettiin asiakasyritykselle parannusehdotuksia, joilla jäljitettävyyttä pystytään kehittämään paremmalle tasolle tulevaisuudessa.