Tekoälyn eettiset haasteet
Tukiainen, Lotta (2023)
Tukiainen, Lotta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236396
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee tekoälyn eettisiä haasteita. Opinnäytteessä tutkittiin tekoälyn eettisiä haasteita erityisesti koulumaailman näkökulmasta tarkasteltuna. Opinnäytteen tietoperusta perustui kirjallisuus- ja aineistoanalyysiin. Opinnäytteessä haluttiin selvittää, millaisia keinoja opiskelijoilla ja oppilaitoksilla on hallitakseen tekoälyn käyttöään sekä ylipäätänsä tutkia ajankohtaista aihetta, josta ei ole vielä paljoa saatavilla olevaa tutkimustietoa.
Opinnäyte avasi tekoälyn määritelmää ja sen kehityskaarta. Opinnäytteessä selvitettiin eettisyyden määritelmää tekoälyn kehyksessä, sen uusimpia sääntelyitä sekä oppilaitosten linjauksia. Opinnäytteessä käsiteltiin erityisesti ChatGPT:n käyttöä ja toimintaperiaatteita. Opinnäytteessä käsiteltiin myös muita tekoälyohjelmistoja, kuten kuvageneraattori Dall-E 2:ta sekä Midjourneyta.
Opinnäytteestä selvisi koulujen ohjeiden erilaisuus, jota tulisi kehittää yhdenmukaisemmaksi oppilaitoksissa. Eurooppa on tekoälyn kehityksessä ratkaisevassa vaiheessa, ja siksi olisi tärkeää saada myös Eurooppaan omia kielimalleja. Opinnäyte avaa myös tekoälyn merkitystä siihen, että yhä useampi kykenee sen avulla käyttämään tietokoneita ja ohjelmistoja monipuolisemmin. The primary focus of this thesis is to outline the ethical challenges of artificial intelligence (AI) with particular emphasis on its use in education. By utilising literature and data analysis, this thesis aims to describe the current ethical concerns of the use of AI and to explore the ways which students and educational institutions are managing the ethics of AI. Given how recent the use of AI is, the data pool was limited, and a lot of information was drawn from topical studies.
By outlining what is meant by AI, and how endemic its current use has become and by analysing the current ethical frameworks, regulation, and educatiol policies, this thesis aimed to determine a likely evolutionary trajectory of the use of AI and the control over it. The thesis focused on the use and principles of ChatGPT. It also covered other AI software such as the Dall-E 2 image generator and Midjourney.
The outcome of this thesis shows that there currently are differencies between educational guidelines on the use of AI. The recommendation is to develop a consistent strategy for use throughout the educational system. Europe is at a pivotal stage in AI development, and this report highlights the importance of having individual language models in the future. This report shows that increasingly more people benefit the versatility of software of AI from the correct use of AI also in ethically clear areas.
Opinnäyte avasi tekoälyn määritelmää ja sen kehityskaarta. Opinnäytteessä selvitettiin eettisyyden määritelmää tekoälyn kehyksessä, sen uusimpia sääntelyitä sekä oppilaitosten linjauksia. Opinnäytteessä käsiteltiin erityisesti ChatGPT:n käyttöä ja toimintaperiaatteita. Opinnäytteessä käsiteltiin myös muita tekoälyohjelmistoja, kuten kuvageneraattori Dall-E 2:ta sekä Midjourneyta.
Opinnäytteestä selvisi koulujen ohjeiden erilaisuus, jota tulisi kehittää yhdenmukaisemmaksi oppilaitoksissa. Eurooppa on tekoälyn kehityksessä ratkaisevassa vaiheessa, ja siksi olisi tärkeää saada myös Eurooppaan omia kielimalleja. Opinnäyte avaa myös tekoälyn merkitystä siihen, että yhä useampi kykenee sen avulla käyttämään tietokoneita ja ohjelmistoja monipuolisemmin.
By outlining what is meant by AI, and how endemic its current use has become and by analysing the current ethical frameworks, regulation, and educatiol policies, this thesis aimed to determine a likely evolutionary trajectory of the use of AI and the control over it. The thesis focused on the use and principles of ChatGPT. It also covered other AI software such as the Dall-E 2 image generator and Midjourney.
The outcome of this thesis shows that there currently are differencies between educational guidelines on the use of AI. The recommendation is to develop a consistent strategy for use throughout the educational system. Europe is at a pivotal stage in AI development, and this report highlights the importance of having individual language models in the future. This report shows that increasingly more people benefit the versatility of software of AI from the correct use of AI also in ethically clear areas.